Zalando wil zo snel mogelijk vijf procent van de totale Europese modemarkt in handen hebben. Dat vertelde general manager Benelux Ken Fontijn donderdag tijdens het Retail & Brands Festival.
Momenteel heeft Zalando ongeveer één procent van de markt in handen. In de online modemarkt is Zalando goed voor tien procent. Voor zijn groei mikt de etailer op het platformmodel, waarbij het merken en retailers aansluit. “Een platform vraagt om een verandering van mindset”, zegt Fontijn. Hij doelt erop dat retailers met Zalando moeten samenwerken in plaats het als een concurrent te zien.
Dat Zalando eigen winkels opent, lijkt Fontijn niet waarschijnlijk. “Je moet je richten op waar je goed in bent, en wij zijn een echt techbedrijf.” Zalando werkt daarom liever samen met fysieke retailers dan ‘zelf het wiel uit te vinden’. Zalando heeft in Duitsland wel al enkele fysieke outlets waar met name retouren met hoge kortingen worden verkocht. Ook zei co-ceo Rubin Ritter eerder dit jaar flagshipstores in enkele grote Europese steden te overwegen.
Reacties 0