Europa schiet franchisers te hulp

Europa schiet franchisers te hulp

Het Europees Parlement heeft dinsdag het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarmee steunt het een reeks maatregelen die franchisenemers een sterkere positie moet geven tegenover franchisegevers.

In het rapport zijn onder meer afspraken gemaakt over een bedenktijd van vijftien dagen voordat contracten getekend worden, redelijke concurrentiebedingen en afspraken rond onlineverkoop. De franchisenemer is vaak de zwakkere partij, zegt het Europees Parlement over de noodzaak hiervan. De formule is meestal ontwikkeld door de franchisegever en de ondernemer heeft vaak een zwakkere financiële positie.

Het rapport is een initiatief van de Nederlandse Europarlementariër Dennisde Jong, die pleit voor meer evenwicht tussen franchisenemer en franchisegever. Hij spreekt van ‘een Europees probleem dat nationale oplossingen nodig heeft. “Het is nu de verantwoordelijkheid van de lidstaten om nationale franchisecodes tot wet te maken”, aldus DE Jong.

De onevenwichtige verhouding tussen franchisegevers- en nemers leidde in Nederland tot de Nederlandse Franchise Code (NFC). Die zou in eerste instantie op vrijwillige basis worden ingevoerd, maar minister Kamp besloot er een wettelijke basis voor te creëren. De opstelling van het Europees Parlement betekent een steun voor de verankering van de NFC, zegt Vakcentrum-directeur Patricia Hoogstraten. “De NFC geeft antwoord op veel punten die door het Europees Parlement zijn geformuleerd.” 
 

Reacties 1


Jeroen van Dijken 13 sep, 10:18

Apart dat De Jong dit zegt, maar zijn collega's een rapport hebben aangenomen dat oproept tot "niet-wetgevende homogene richtsnoeren", omdat nationale wetgeving allemaal belemmeringen opwerpt. De boodschap van het EP is dus géén nationale wetgeving en een Europese code: http://bit.ly/2h3mJtF

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!