Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van IKEA, Sjoprz en Colruyt.
IKEA
Hij werd een tijdje geleden al aangekondigd, maar nu is de lancering daar: de augmented reality-app IKEA Place. Gebruikers kunnen hiermee virtueel meubilair in hun huis plaatsen. Zij moeten daarvoor de vloer in hun ruimte scannen en kunnen vervolgens bladeren door beschikbare producten in de app. Daarna kunnen ze het gewenste product selecteren en verslepen in de ruimte. De app toont de virtueel geplaatste meubels in 3D en op ware schaal.
Voor de app is gebruikgemaakt van de Arkit-technologie van Apple. Meer dan tweeduizend producten van de retailer zijn beschikbaar in de app. IKEA is naar eigen zeggen een van de eerste woonwarenhuizen ter wereld die augmented reality op deze manier gebruikt.
Sjoprz
Het is niet voor het eerst dat we in deze rubriek aandacht besteden aan Sjoprz. De prijsvergelijker voor supermarkten voegde sinds zijn lancering vorig jaar al verschillende nieuwe features toe. De nieuwste is de zogeheten 'Bespaarbuddy'. De tool toont, naast de goedkoopste winkel voor een boodschappenlijstje, ook suggesties voor voordeligere producten.
Via de Sjoprz-app maak je eerst een boodschappenlijstje. Vervolgens berekent de Bespaarbuddy bij welke winkels in de buurt dat boodschappenlijstje het goedkoopst is. Een andere functie is dat de Bespaarbuddy ook zoekt naar andere, voordeligere opties voor die producten. Sjoprz heeft naar eigen zeggen inmiddels ruim vijftigduizend gebruikers in Nederland.
Colruyt
Het Belgische Colruyt is niet bepaald een voorloper als het om e-commerce gaat, maar met zijn MyColruyt-app probeert het de boel wat te versnellen. De app werd ongeveer een jaar geleden gelanceerd en is nu gekoppeld aan Collect&Go, de onlinedienst van de supermarktketen. Klanten kunnen daardoor direct hun bestelling via de app doorsturen, waarna die in de winkel opgehaald kan worden.
Colruyt heeft sinds de lancering heel wat 'nuttige feedback' op zijn app gehad, zegt directeur marketing Guy Elewaut tegen Levensmiddelenkrant. Een link tussen de app en Collect&Go kwam daarbij veel naar voren. Een andere update die is gedaan, is dat gebruikers hun boodschappenlijstje nu kunnen sorteren op loopvolgorde van een door hen gekozen vestiging. Dat is inmiddels mogelijk in 150 filialen.
Reacties 0