Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van MyOrder, Carrefour en Nordstrom.
MyOrder
Bestel- en betaalsysteem MyOrder houdt op te bestaan. Althans, op de manier waarop we de app hebben leren kennen. Zo’n tien jaar terug werd MyOrder geïntroduceerd als dienst om bijvoorbeeld drankjes en snacks te bestellen en betalen in restaurants. In 2012 werd Rabobank de eigenaar van het bestel- en betaalsysteem, dat nu nog actief is op het gebied van onder meer bloemen, kroegen en thuisbezorgen. De focus komt echter op mobiliteit te liggen, met de introductie van de nieuwe app On the GO!.
Een jaar terug besteedden we in deze rubriek ook al aandacht aan MyOrder. Destijds werd een samenwerking aangegaan met Tamoil, waardoor het mogelijk werd om benzine af te rekenen via een app. Inmiddels hebben onder meer Texaco, Tango en Total zich eveneens achter het initiatief geschaard. Vanaf 1 oktober zijn zij gezamenlijk vertegenwoordigd in de nieuwe app. De bestaande MyOrder-app wordt volgens Emerce uitgefaseerd.
Kowo
Carrefour wil zijn personeel stimuleren samen naar het werk te komen. De supermarktketen stelt in België de app van startup Kowo ter beschikking, waarmee medewerkers makkelijker zouden moeten kunnen carpoolen. Deze app is vergelijkbaar met Blablacar en Uber, maar alleen beschikbaar voor personeel.
Iemand die zich bij de app heeft geregistreerd kan een bestemming opgeven. De app vergelijkt de gegevens vervolgens met de bestemming van andere gebruikers, waarna er al dan niet een gezamenlijk rit uit komt rollen. De app komt als eerst beschikbaar voor het hoofdkantoor in Evere, waar zo’n zevenhonderd mensen werken. Daarna worden ook medewerkers van alle supermarkten in België uitgenodigd, waarmee de teller op zo’n 11.500 medewerkers komt te staan.
Nordstrom
Ook Nordstrom heeft onlangs een nieuwe app gelanceerd voor zijn personeel. Via de app Style Boards kan winkelpersoneel persoonlijke aanbevelingen aan klanten doen. De mobiele tool stelt verkopers in staat digitale borden te creëren die zijn gevuld met gepersonaliseerde items. Consumenten kunnen die op hun telefoon bekijken en vervolgens direct kopen via Nordstrom.com.
Nordstrom maakt verder bekend dat zijn ‘Reserve Online & Try In Store’-service is uitgebreid. Consumenten kunnen via de app van de warenhuisketen items selecteren om in een nabijgelegen winkel te passen. Ze krijgen een berichtje van Nordstrom als de kleding beschikbaar is en in welke paskamer ze terechtkunnen. Deze dienst werd vorig jaar al geïntroduceerd in zes winkels en het komende jaar uitgerold over meerdere vestigingen. Momenteel staat de teller op veertig.
Reacties 0