Verschillende supermarktketens zouden al gereageerd hebben op de aangekondigde prijsverlagingen van Jumbo. “Mijn gevoel is dat het een prijzenslag gaat worden”, zegt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot tegen NOS.

Nadat Jumbo bekendmaakte de prijzen van honderd producten te verlagen, deed Plus volgens prijsvergelijker Superscanner hetzelfde met honderd vergelijkbare producten. Ook bij Dirk, DekaMarkt, Hoogvliet en Vomar ziet Superscanner al ‘wat beweging’, zij het nog op veel beperktere schaal. Volgens Sloot is het vooral afwachten wat marktleider Albert Heijn doet. "Als Jumbo groeit ten koste van henzelf, dan verwacht ik dat ze wat gaan doen."

Jumbo wil niet kwijt waarom het heeft besloten tot de prijsverlagingen, terwijl Plus alleen zegt de prijzen van concurrenten in de gaten te houden en ‘waar nodig de prijzen verlaagt’. Albert Heijn wil niet zeggen of het meegaat in de verlaginegn.

Hoewel Nederlandse supermarkten al lagere prijzen hanteren dan in omliggende landen, is er volgens Sloot ruimte voor prijsverlagingen. “De meeste ketens hebben goede jaren achter de rug en zullen niet zomaar marktaandeel prijs willen geven."