Uniqlo-topman: 'Basics zijn de meest modieuze items'

Uniqlo-topman: 'Basics zijn de meest modieuze items'

Uniqlo-eigenaar Fast Retailing heeft de ambitie om H&M en Inditex de komende drie jaar voorbij te streven. De Japanse retailer houdt daarvoor vast aan basic en vrij tijdloze kleding, stelt creatieve topman John C. Jay in het oktobernummer van RetailTrends.

Fast Retailing kondigde al in 2011 aan zijn omzet tot 2020 uit te willen bouwen tot vijf biljoen yen, oftewel 39 miljard euro. Die omzetdoelstelling is inmiddels teruggebracht tot drie biljoen yen. De grootste ter wereld zijn heeft voor oprichter Tadashi Yanai echter niet alleen te maken met omzetcijfers, stelt Jay. “Het gaat ook om het leveren van producten van de hoogste mogelijke kwaliteit aan zoveel mogelijk consumenten over de hele wereld.”

H&M en Inditex zijn goed in het volgen van fashiontrends, beaamt Jay. Consumenten hebben volgens hem echter voldoende behoefte aan nieuwe basics, om de twee concurrenten te kunnen overtreffen. “Op de een of andere manier is er een kunstmatige barrière ontstaan tussen fashion en basics”, stelt hij. Basics zijn volgens hem juist de meest modieuze items die er zijn. “Kijk maar om je heen. Dragen mensen op straat vooral trendgevoelige kleding of meer de essentiële basics?”

Het grootste modeconcern ter wereld worden is volgens Jay niet de grootste uitdaging. Dat is namelijk de nummer één blijven, stelt hij. “Daarom moeten we onze ogen op de bal houden. Dat betekent: continue verbetering van onze vaardigheden, kleding en begrip van de wereld. En natuurlijk trouw blijven aan wat Uniqlo is.”

Tadashi Yanai is een van de tien topretailers die voor de 150ste editie van RetailTrends is geïnterviewd. Lees het volledige interview en de gesprekken met onder meer Zeeman, Patagonia, Hunkemöller en Daniel Ropers in het jubilieumnummer, dat dinsdag verschijnt. Nog geen member van RetailTrends? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 8


Ton Bos 9 okt, 10:48

Prachtig bedrijf. Zou vwb fashion het voorbeeld voor Hema moeten zijn. Hoop dat ze spoedig naar NL komen. Een echte aanwinst!


Ton Bos 9 okt, 10:50

Prachtig bedrijf. Zou een voorbeeld voor Hema moeten zijn. Hoop dat ze spoedig naar NL komen. Een echte aanwinst voor de binnenstad!


Herman Loykens 9 okt, 12:27

Ik ken het bedrijf niet, maar ben het er wel mee eens dat een goede basic aanbieder, voor alle leeftijden, in Nederland ontbreekt.


Machiel R 9 okt, 12:28

Ik ben het vaak met Ton Bos eens maar snap niet wat het verdienmodel van Uniglo is. Als ik Uniglo op de Meir in Antwerpen zie en daar de aziatische klanten wegstreep zie je dat het concept, in ieder geval op die locatie, niet aanslaat. Kleding zonder fantasie en zeker van goede kwaliteit, maar dat daagt mij als consument niet uit. Ik denk dat dat de reden is waarom Uniglo ook nog niet in Nederland is, ze hadden de afgelopen tijd mogelijkheden genoeg om goede panden te bemachtigen.


Seb Seb 9 okt, 13:11

@Machiel

"Kleding zonder fantasie" dan heb je duidelijk de essentie van Uniqlo en dit artikel niet begrepen.


Machiel R 9 okt, 15:47

Het artikel denk ik wel begrepen te hebben Seb maar ik snap niet hoe je geld kunt verdienen met het leveren van basics. Pandje op de Meir doet ruim een miljoen aan huur per jaar. Met het assortiment van Uniqlo kan ik niet snappen dat je voldoende traffic blijft genereren om er iets aan over te houden op de lange duur. Kijk eens naar de cijfers van Uniqlo Europe, eenvoudig op te vragen via de Nationale Bank van Belgie. Niet heel positief.


Seb Seb 9 okt, 15:56

@Machiel

Klopt dat de cijfers (nog) niet positief zijn. Maar dat is anderzijds niet zo vreemd, aangezien Uniqlo in veel markten slechts een jaar actief is. Elke winkel kost immers geld om op te starten.

Overigens is een flagshipstore vaak verliesgevend en worden deze kosten veelal op marketing geboekt. De kans is groot dat dit voor het filiaal op de Meir ook het geval is.

Dat basis niets modebewust zijn, is heel goed zichtbaar bij Uniqlo. Qua kleuren en pasvormen gaan ze gewoon met de mode mee.


Ton Bos 9 okt, 16:34

Waarom vinden we het normaal dat sterk verliesgevende online bedrijven(Zalando!)toch volop de ruimte krijgen zich verder te ontwikkelen? Dit itt de soms enkele jaren verliesgevende opstartoperaties van goedlopende winkelbedrijven die starten in nieuwe marktgebieden? Ik denk dat het grote publiek Uniqlo eerst goed moet leren kennen alvorens een oordeel kan worden gegeven over het perspectief. Niettemin: misschien lusten Europeanen deze kost niet. Ik wel.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!