'Oudere verkoper heeft meeste kans bij specialistische winkels'

'Oudere verkoper heeft meeste kans bij specialistische winkels'

Werkloze verkoopmedewerkers van boven de vijftig jaar vinden minder snel een nieuwe baan dan jongeren. Een op de drie vijftigplussers met een WW-uitkering is binnen een jaar weer aan de bak, tegenover 86 procent van de jonge verkopers. Dat blijkt uit onderzoek van UWV.

De uitkeringsinstantie ziet weer meer werk ontstaan in de detailhandel, waarbij voor dit en volgend jaar op een toename van achttienduizend banen wordt gerekend. Er komen vooral banen bij webwinkels en kleinere, specialistische winkels bij. Oudere verkoopmedewerkers komen volgens het UWV ondanks deze groei nog steeds moeilijk aan het werk. De helft van de verkopers met een WW-uitkering is een vijftigplusser.

De kansen voor deze groep verschilt volgens arbeidsmarktdeskndige Freek Kalkhoven sterk per segment. Zo ontstaan er nu veel vacatures voor verkopers van badkamers, sanitair, keukens en in bouwmarkten, omdat de bouw sterk aantrekt. Minder kansen zijn er in winkels met een breed en algemeen assortiment, zoals boeken en kantoorartikelen. “De verkoop van dergelijke producten verschuift steeds meer naar webwinkels”, stelt hij.

Er liggen volgens UWV ook baankansen voor ervaren verkopers in een andere rol. Uit de analyse blijkt onder meer dat er bovengemiddeld veel mensen aan de slag gaan als bedrijfsleider in een supermarkt of salesadviseur. Verder zijn er kansen in de logistiek of in de vervoersbranche, bijvoorbeeld als taxichauffeur.

Human Capital in Retail op 12 oktober
Klanten trekken en binden, dat is vandaag de dag de belangrijkste functies van winkels. Dat levert voor winkelmedewerkers nieuwe rollen op. Werven, opleiden en ontwikkelen zijn belangrijker dan ooit. Andere sectoren kunnen daarin een belangrijke rol spelen. John Terra van Q&A Consultancy vertelt tijdens Human Capital in Retail over de kansen van rolmodellen als leraar, gids, trainer en entertainer op de winkelvloer. En zijn robots op de winkelvloer echt de toekomst? Bekijk het volledige programma op humancapitalinretail.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!