Ropers: 'Hollandse fascinatie voor Amazon verbaast me'

De impact van de eventuele komst van Amazon naar Nederland wordt overdreven. “Iedereen die een beetje Engels spreekt, kan al bij Amazon terecht”, zegt Daniel Ropers in het oktobernummer van RetailTrends.

Ropers, die vorige maand afscheid nam als ceo van bol.com, zegt zich te verbazen over de ‘Hollandse fascinatie’ voor grote overzeese partijen. Hij noemt de snelle omarming van de iPhone en het hoge uitbreidingstempo van Starbucks in ons land als voorbeelden. “Omdat we zo’n klein land zijn, voelen we ons te belangrijk als een grote partij ons aandacht geeft”, aldus Ropers.

De voormalig bol.com-ceo betwijfelt wat de ‘komst’ van Amazon naar ons land zou betekenen. “Als Hudson’s Bay zijn eerste winkel in Nederland opent kan ik me er wat bij voorstellen, maar online is alles fluïde.” Ropers zegt zich te ergeren aan het grote ontzag voor Amazon, en zelf niet te kijken naar wat ‘techbedrijven aan de andere kant van de wereld’ doen. 

Bol.com is volgens hem met zijn 1,2 miljard omzet ‘een mug in het Nederlandse retaillandschap’. De lijst met verbeterpunten bij de grootste webwinkel van ons land is volgens hem gigantisch. “Dat is een veel groter vraagstuk dan manieren bedenken om Pietje of Jantje buiten de grenzen te houden.”

In het oktobernummer van RetailTrends blikt Ropers uitgebreid terug op zijn negentien jaar bij bol.com en geeft hij zijn toekomst op de toekomst van retail. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties

Ik snap daar ook al jaren niets van, Daniel! De Nederlandse Retail kijkt naar Amazon als een hert in het licht van de stroper. Maar wacht wel apathisch af tot de bijl valt. Een volkomen onbegrijpelijke houding.

Geplaatst door Reinder Koornstra op 18 oktober 2017 om 15:09

Laatste nieuws

RetailTrends