Action: 'Voorlopig zijn we zelf een ontwrichter van de markt'

Action heeft tot op heden geen last van het ontbreken van een webwinkel. De retailer ziet vooralsnog geen noodzaak om er één te openen. Maar, zegt topman Sander van der Laan tegen NRC: “Zeg nooit nooit.”

In het winkellandschap bestaan volgens Van der Laan twee disruptieve modellen. Naast e-commerce is dat non-fooddiscount. Action is daarmee zelf een disruptief model, stelt hij. “Misschien moeten we ooit wel een webwinkel beginnen, maar voorlopig zijn we zelf een ontwrichter van de markt.”

Action heeft wel onlangs zijn website vernieuwd. De discounter laat daar meer van zijn producten zien, aldus de topman. “Via de site willen we mensen naar de winkel trekken.”

Van de Laan laat verder weten onlangs zijn eerste inkoopbaas naar China te hebben gestuurd. Sinds drie jaar importeert het bedrijf rechtstreeks uit Azië. De grootste stroom is nog altijd afkomstig van groothandels en importeurs, uit Nederland en andere Europese landen. Ook koopt Action steeds vaker in bij A-merkfabrikanten als Unilever, Procter & Gamble en Schwarzkopf.

Action bereikt dit weekend de mijlpaal van duizend winkels. De discounter heeft deze maand zijn eerste winkels in Polen geopend en is inmiddels in zeven landen actief.

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...