Amazon en Lidl snoeien in online boodschappen

Amazon stopt eind deze maand bij zijn boodschappendienst in een aantal locaties in de Verenigde Staten. Onder meer klanten in Pennsylvania en New Jersey hebben bericht gehad dat zij geen beroep meer kunnen doen op AmazonFresh, meldt persbureau Reuters.

Ook sommige klanten in Californië, New York en Maryland laten via Twitter weten dat ze geen gebruik meer kunnen maken van AmazonFresh. Amazon bevestigt de boodschappendienst vanaf 30 november in bepaalde gebieden te staken. AmazonFresh blijft actief in ‘meer dan een dozijn steden van Los Angeles tot Tokio’.

Amazon verkoopt sinds ruim tien jaar boodschappen online en kocht eerder dit jaar supermarktketen Whole Foods. De maatregelen bij AmazonFresh staan volgens een woordvoerder los van die overname.

Lidl
Ook Lidl snoeit in zijn online boodschappendienst. De Duitse supermarktketen heeft in eigen land bijna alle levensmiddelen uit de webshop gehaald. Klanten kunnen er alleen nog terecht voor wijn en non-foodartikelen.

Lidl zette eerder dit jaar al een streep door de opening van een afhaalwinkel in Berlijn. Naast een klein assortiment gemaksartikelen zouden klanten daar hun online bestelde groenten en fruit af kunnen halen. Na een haalbaarheidsonderzoek werd besloten de pilot niet door te zetten. Afgelopen zomer nam de discounter afscheid van zijn e-commercedirecteur.

Lidl zegt zich online te heroriënteren. De focus komt te liggen op producten die ‘concurrerend in de markt kunnen worden gepositioneerd’, melden Duitse media. In Nederland werd vorig jaar een webshop geopend, waar klanten ook alleen voor het non-foodassortiment terechtkunnen.
 

RetailTrends