Retourpinnen steeds bekender, maar nog weinig gebruikt

Ongeveer tachtig procent van de Nederlandse consumenten heeft nog nooit gebruikgemaakt van retourpinnen. Wel is inmiddels zestig procent bekend met de mogelijkheid het aankoopbedrag via de betaalautomaat teruggestort te krijgen, blijkt uit cijfers van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.

Retourpinnen wordt inmiddels door 22 procent van de winkels aangeboden. Vorig jaar was dat nog twaalf procent. Vooral non-foodretailers bieden de mogelijkheid aan om het aankoopbedrag van een geretourneerd product via de betaalautomaat terug te storen. Lidl was in september pas de eerste supermarkt die de optie invoerde.

Het totale aantal retourpintransacties lag in september op ruim 250 duizend. Nederlandse consumenten staan volgens de Stichting over het algemeen positief tegenover retourpinnen, met name vanwege het gemak en de veiligheid. De optie werd in 2014 voor het eerst mogelijk gemaakt door Rabobank. Later dat jaar volgden ook ING en ABN Amro, terwijl ook kleinere banken er inmiddels gebruik van maken.
 

Reacties

Veel klanten hebben er grote problemen mee dat het retourbedrag niet op hetzelfde moment wordt bijgeschreven maar pas later of na het weekend gebeurt. Een klant die iets terugbrengt wil vaak direct een ander product kopen. Mensen met een kleine beurs hebben te weinig buffer en hebben dan liever het geld cash. Commercieel ook handiger. Wordt tijd dat de SBEB daar eens iets aan doet.

Geplaatst door Machiel R op 11 november 2017 om 17:42

Laatste nieuws

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...