Hudson’s Bay: 'Niet meteen in de roos geschoten'

Hudson’s Bay: 'Niet meteen in de roos geschoten'

Hudson’s Bay past zijn assortiment in de Nederlandse winkels aan en zet meer in op aanbiedingen. Dat heeft de warenhuisketen besloten op basis van klantonderzoek, zegt inkoopdirecteur Edo Beukema in De Financiële Telegraaf.

Consumenten vinden de winkels volgens Beukema ‘absoluut niet duur’, maar zouden wel meer acties en speciale deals willen zien. Daarom zet de warenhuisketen meer in op aanbiedingen en merken in ‘populaire prijsklassen’, zoals Alan Red en Sloggi. Door de flexibel ingerichte winkels valt volgens de directeur makkelijk te 'schuiven' met merken. “Maar we worden absoluut geen discounter”, aldus Beukema. 

Beukema zegt niet ontevreden te zijn over de eerste acht weken van Hudson’s Bay in Nederland. “Maar we hebben ook niet meteen in de roos geschoten.” Het kost volgens hem jaren om een plek in het Nederlandse retaillandschap te verwerven. Of Hudson’s Bay de van te voren gestelde prognoses haalt, kan hij nog niet zeggen. 

Hudson’s Bay opende in september zijn eerste tien winkels in Nederland. Daar moeten er volgend jaar in ieder geval nog vijf bij komen. Alle geplande warenhuizen in ons land worden geopend, zegt Beukema.

Reacties 4


michel van wijk 13 nov, 10:37

Mijn incidentele en subjectieve observaties onderschrijven enerzijds de bevindingen van Beukema: het is nog niet druk genoeg in de winkel(s) en zeker niet bij de kassa's. HB biedt behalve de bekende merken die je overal kan vinden, ook enkele merken die in weinig andere Nederlandse winkels worden aangeboden. Merken in het middensegment en daarboven. Dat lijkt mij goed voor onderscheidend vermogen en dat kan HB wel gebruiken. Dat HB en Beukema en paar jaar de tijd krijgen om zich onderscheidend en succesvol te ontwikkelen ...? Dat lijkt me wishfull thinking.


Ton Bos 13 nov, 11:26

Er dient m.i. veel meer te gebeuren om de loop erin te krijgen. De 'goederendichtheid' is in de grote warenhuizen m.i. te laag. Er is nog volop ruimte voor diverse middenmerken en scherp geprijsde kwalitatief hoogwaardige basic collecties( zie Uniqlo). Dat maakt de winkels ook wat gezelliger. En ik mis de uiterst aantrekkelijke La Place uitstallingen van bakkerij heerlijkheden, chocola, koffie etc.annex horeca op de begane grond, in plaats van een deel van de cosmetica afdelingen en/of de nogal grote vvo voor schoenen ( NL heeft al veel goed presterende schoenenwinkels). Ook Mart Visser dient m.i. weer te worden uitgedaagd een HB collectie te ontwerpen.
HB moet zich invechten in een overvolle markt, dus de marketing inspanningen moeten worden opgevoerd, zodat het allemaal ook wat prijsagressiever kan worden. Waar klinkt door dat HB wereldwijd beschikt over een enorme inkoopkracht en de klant dus mag rekenen op een sterke prijs/kwaliteitsverhouding?
Kortom, het is allemaal te voorspelbaar, te weinig verrassend en te weinig aanvallend. Ik denk dat het op deze manier niet genoeg is voor een vaste 'destination' rol in het NL winkel landschap. Het zou toch beter moeten kunnen!


Olaf Busch 13 nov, 11:54

Hoezo geen plek meer voor het middensegment?


Reinder Koornstra 13 nov, 17:09

Tja, een warenhuis succesvol runnen is een zeer complexe bezigheid, zoals ze ook bij Topshelf al hebben ontdekt. En een nieuwe winkel moet, zeker bij deze afmetingen, de tijd nemen om zichzelf een plaats in de markt te verschaffen. Kortom, adverteren, adverteren en adverteren, zeker nu met de feestdagen. Aan de andere kant, en ook Ton Bos wijst daarop, hebben Nederlanders een intense hekel aan lege paden. Het was al gelijk mijn idee dat ze meer waren ingericht op de zaterdag, dan op de donderochtend, om maar een voorbeeld te noemen. Je kunt door de week de zaak best wat meer dichtzetten, haal dat dan gewoon op zaterdag weer weg. Geleerd bij Karstadt, bijna vijftig jaar geleden, en daarna bij V&D toegepast. En ja, aanbiedingen, de Nederlander kan niet zonder, maar dat had men toch vooraf kunnen weten?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!