Detailhandel Nederland is bezorgd over de nieuwe Europese betaalregels die volgend jaar ingaan. Betaalmethoden van bedrijven als Apple en Google zullen het relatief efficiënte en goedkope pinnen verdringen, vreest de brancheorganisatie.
De zogeheten Payment Service Directive 2 (PSD2) geldt vanaf 1 januari als de nieuwe Europese betaaldienstrichtlijn. Nieuwe toetreders krijgen daardoor meer ruimte om hun diensten aan te bieden, die vaak gebaseerd zijn op creditcardtransacties. Winkeliers betalen daarvoor vergoedingen van enkele procenten per aankoop, tot twintig keer meer dan de tarieven van een pinbetaling. “Een logisch gevolg is dat deze kosten zullen worden doorberekend in de consumentenprijzen”, aldus secretaris betalingsverkeer Michel van Bommel van Detailhandel Nederland.
Met een jaaromzet van 5,6 miljard euro worden creditcardbetalingen nog relatief weinig gebruikt in Nederland. Detailhandel Nederland vreest dat dat verandert als bedrijven als Apple, Google, Facebook en PayPal verder in het zadel worden geholpen. De branchevereniging roept op een toezichthoudende ‘betaalgeneraal’ in het leven te roepen, die de gevolgen voor de Nederlandse consument in de gaten houdt en de efficiëntie en betrouwbaarheid waarborgt.
De commissie Financiën van de Tweede Kamer houdt woensdag een hoorzitting over PSD2. Detailhandel Nederland is daarbij aanwezig om zijn zorgen te uiten.
Marchell Schepers 15 nov, 11:29