Saturn opent winkel in virtual reality

Saturn opent winkel in virtual reality

Media-Saturn opent naar eigen zeggen de eerste winkelwereld voor consumentenelektronica in virtual reality. Klanten kunnen met een VR-bril producten ervaren en aanschaffen tijdens een virtueel bezoek aan de planeet Saturnus of vanuit een moderne loft.

De virtuele winkelwereld is thuis te bekijken met behulp van een bril van Oculus of HTC, in combinatie met de zogenoemde Virtual Saturn-app. Daarnaast gaat de elektronicaketen de komende maanden een aantal winkels af, om klanten er kennis te laten maken met virtual reality.

Saturn zet de virtuele wereld ook in om klanten van advies te voorzien. Op verzoeken van de klant kunnen de experts van Saturn overschakelen naar de virtuele omgeving om daar advies te geven over aankopen. Deze functie is al te gebruiken tijdens de winkeltour en komt ook beschikbaar voor de ‘thuis’-gebruikers.

Het afrekenen van producten kan nog niet in de virtuele wereld. Als een klant tot koop wil overgaan, wordt het item toegevoegd aan een virtueel boodschappenlijstje, dat online kan worden afgerekend.

“We zien grote potentie in virtual reality en zijn ervan overtuigd dat het de manier waarop we dingen ervaren en hoe we producten kopen aanzienlijk verandert”, reageert chief digital officer Martin Wild van MediaMarktSaturn Retail Group. “Het is dan ook niet meer dan logisch dat we daar een winkelwereld voor ontwikkelen, zodat dit nieuwe medium en de mogelijkheden zo snel mogelijk voor klanten beschikbaar zijn.” Wild is tevens ceo van innovatietak N3XT van Media-Saturn, die de virtuele winkelwereld heeft ontwikkeld.

RetailTrends