Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf opvallende Black Friday-berichten.
Afgelast
We schreven er onlangs al over op RetailTrends: Afrika heeft met Jumia zijn eigen Amazon en dat platform speelt een grote rol bij de opkomst van e-commerce op het continent. En natuurlijk laat ook die onlinemarktplaats Black Friday niet aan zich voorbijgaan. Althans, dat was de bedoeling. Maar de tweede editie van een event rond de koopjesdag, dat zou plaatsvinden in het Marokkaanse Casablanca, is afgelast vanwege 'organisatorische problemen'. De eerste editie leidde vorig jaar in Rabat tot diefstallen, ongeregeldheden en zelfs gewonden. Kortom: Afrika is op Black Friday-gebied al hard op weg Amerika achterna te gaan.
Lees verder bij H24Info, waar ook een video van de ongeregeldheden te zien is: http://bit.ly/2Ask5tp
Fake Friday
Onderzoeksbureaus en brancheorganisaties in binnen- en buitenland voorspellen steevast 'enorme impulsen' voor de verkopen als gevolg van Black Friday. Maar is de consument daarmee wel echt zo voordelig bezig? De Britse consumentenbond Which? trekt dat in twijfel. Uit een steekproef blijkt dat zestig procent van de producten die Britse winkelketens en webshops als Black Friday-aanbieding presenteren, de rest van het jaar even duur en soms zelfs goedkoper zijn.
Lees verder bij Daily Mail: http://dailym.ai/2ziyioA
Stakers
Het laatste waar je als retailer op zit te wachten tijdens je beste verkoopdag van het jaar, is stakend personeel. En dat is exact waar Amazon mee te maken heeft in zijn belangrijkste distributiecentrum in Italië. Het zou gaan om meer dan vijfhonderd stakers in Piacenza in het noorden van het land. Dat is bijna een derde van het personeel in het dc. Het conflict gaat over de betaling van bonussen. Ook in Duitsland leggen medewerkers van de e-commercereus het werk neer in verschillende distributiecentra, vanwege onenigheid over de cao.
Lees verder bij Reuters: http://reut.rs/2A4W9vl
Nog meer koopjes?
Je zou zeggen dat de Chinese consument wel even klaar is met koopjesjagen na het miljardenfestijn Singles' Day. Maar als het aan Amazon ligt kunnen zij in één moeite door met Black Friday. De etailer zegt zich op te maken voor de grootste Black Friday-editie tot nu toe in het land. Amazon China introduceerde het event er in 2014. Waar het Amerikaanse concern in het westen oppermachtig is in e-commerceland, is de rol in China nog beperkt. Amazon is er slechts goed voor zo'n één procent van de Chinese onlineverkopen. Ter vergelijking: Alibaba's Tmall neemt 56,6 procent voor zijn rekening, JD.com bijna een kwart.
Lees verder bij Technode: http://bit.ly/2B8loKx
Black...wat?
Met het toenemende aantal retailers dat je met Black Friday-kortingen om de oren smijt, lijkt het onwaarschijnlijk dat grote groepen mensen er nog nooit van gehoord hebben. Twee op de drie Nederlanders is er inmiddels mee bekend, bleek recent uit onderzoek van Motivaction. Maar bij onze zuiderburen neemt het nog wat meer tijd in beslag voor het koopjesevent is doorgedrongen. Volgens GfK is de helft van de Belgische consumenten er niet mee bekend en is slechts veertien procent van plan op koopjesjacht te gaan. Retailexpert Gino van Ossel verwacht desondanks dat de populariteit nog wel zal groeien.
Lees verder bij Het Belang van Limburg: http://bit.ly/2zyueVB
Reacties 0