Bakker Van Maanen behaalt inmiddels evenveel omzet uit koffie als uit bruin brood. De bakkersketen focust zich steeds nadrukkelijker op horeca-activiteiten in zijn bakkerswinkels, vertelde eigenaar Henk-Jan van Maanen tijdens de Expertmeeting Betekenisvolle Winkelgebieden in de Rotteradmse Markthal.
Bruin brood was sinds jaar en dag veruit de belangrijkste productgroep van de 110 jaar oude bakekrsformule. Van Maanen ontwikkelt zich steeds meer van een klassieke bakker naar een bakery café, stelt de eigenaar. Zo opende het afgelopen zomer een filiaal in Delft met een restaurant, waar klanten ook voor een diner terechtkunnen. “Onze bezoekers zijn geen consumenten meer, maar gasten”, aldus Van Maanen.
Van Maanen heeft 52 winkels in het westen van het land. De retailer focust zich voornamelijk op plekken met historie of ‘waar een verhaal bij hoort’, zegt Van Maanen. A-locaties of veel traffic noemt hij minder belangrijk. “We niet op plekken zitten waar mensen gehaast of onrustig zijn en hoeven ook niet omringd te worden door snelle, nieuwe concepten.”
Lees op RetailTrends meer over de transitie van Van Maanen.
Reacties 0