OK wil met grote retailers, merken en ticketshops de nieuwe betaalstandaard neerzetten in Nederland. Met honderd partners wordt een grootschalige lancering in 2018 voorbereid.

De nieuwe app moet ervoor zorgen dat consumenten met elke smartphone en bankrekening mobiel kunnen betalen, zowel in de winkel als online, onderweg en aan de deur. De app koppelt elke klantenkaart en verwerkt bij het afrekenen automatisch spaarpunten of voordeel. 

OK wordt mogelijk gemaakt door een groep Nederlandse investeerders, waaronder Reggeborgh en de oprichters van Fox-IT. Het project wordt geleid door ceo Olaf Litjens. Chiel Liezenberg, die aan de wieg van iDEAL stond, is verantwoordelijk voor het ontwerp. “OK is een onafhankelijke, alles-in-een oplossing, die bij elke kassa en webshop op dezelfde manier werkt middels het scannen van een QR- of barcode en het invoeren van een zelfgekozen, 5-cijferige OK-code op je eigen mobiel”, legt Liezenberg uit.

Welke partijen zich inmiddels achter het project hebben geschaard, wordt niet gemeld. Vakblad Distrifood meldt dat namen van supermarktketens Plus, Albert Heijn en Jumbo rondzingen.

De ambities van OK reiken verder dan Nederland. De investeerders maken het volgens Litjens mogelijk om verder Europa in te trekken. “We zetten de nieuwe betaalstandaard eerst neer in Nederland, met de ambitie om het Europese antwoord op de innovaties binnen de mondiale retail te zijn.”