Media Markt opent marktplaats in Spanje

Media Markt opent marktplaats in Spanje

Media Markt begint volgend jaar met het toelaten van externe verkopers op zijn online platform. De aftrap vindt plaats in Spanje, laat chief digital officer Martin Wild weten tegenover Lebensmittel Zeitung.

Het concurrentieveld ziet er in Spanje anders uit dan in eigen land, stelt de Duitse directeur. “In Duitsland bespreken we verschillende opties. Niet iedereen die vandaag een marktplaats bouwt, zal succesvol zijn.”

Media-Saturn heeft de ambitie om ‘technologisch leider’ in de detailhandel te worden, vertelt chief technology officer Karel Dörner verder. De afgelopen weken heeft het management van het moederbedrijf alle landendirecteuren bezocht, om ze bekend te maken met de ‘technologische en culturele transformatie’. Media Markt-Saturn neemt een voorbeeld aan bedrijven als Google en Facebook, door met crossfunctionele productteams te werken. De verschillende afdelingen, technologie-experts en ontwikkelaars ‘zitten in één boot’, waarmee volgens Dörner afscheid wordt genomen van het ‘silo-denken’.

Media-Saturn wil op die manier werken aan globale softwareoplossingen voor alle landenorganisaties. In het verleden waren er altijd landenspecifieke oplossingen, stelt Dörner. “Maar het kernbedrijfsmodel is in alle Europese landen hetzelfde. Daarom hebben we een uniform softwareplatform nodig dat lokale aanpassingen mogelijk maakt.”

Het elektronicaconcern zet verder ten noorden van München een locatie neer om de digitale transformatie extra vaart te geven. Er worden zo’n honderd getalenteerde medewerkers, zoals designexperts, software-architecten en ontwikkelaars, bij elkaar gezet. De retailer riep afgelopen zomer al de Retailtech Hub in het leven, waarbij wordt gezocht naar interessante techstartups voor de gehele waardeketen.

RetailTrends