'Kwart Nederlanders bestelt kerstboodschappen online'

'Kwart Nederlanders bestelt kerstboodschappen online'

Een kwart van de Nederlandse consumenten koopt dit jaar op zijn minst een gedeelte van zijn kerstboodschappen online. Voor de drukte in de supermarkt en het gemak spelen daarbij een rol, blijkt uit een peiling van Manhattan Associates.

Acht op de tien consumenten die al eerder online inkopen voor het kerstdiner deden, doen dat ook dit jaar. Daarnaast geeft ruim zeventien procent van de ondervraagden die nog nooit eerder online kerstboodschappen hebben gedaan aan dat dit jaar wel van plan te zijn. Vooral jongeren tussen achttien en 34 jaar zijn met 34,7 procent geneigd online kerstinkopen te doen. Onder vijftigplussers is de interesse voor online boodschappen nog erg laag.

Omdat Kerst dit jaar op maandag en dinsdag valt, verwachten winkeliers extra drukte in het voorafgaande weekend. Voor 55 procent van de respondenten is dat de belangrijkste reden hun kerstboodschappen online te doen. Ook gemak wordt door 55 procent genoemd, terwijl de hoeveelheid boodschappen voor dertig procent een reden is.

Ruim driekwart van de ondervraagden heeft er geen problemen mee dat supermarkten bezorgkosten rekenen, blijkt verder uit de peiling. Een even grote groep vindt het echter onacceptabel als retailers vanwege de drukte extra kosten rekenen rond de feestdagen. Voldoende bezorgcapaciteit rondom de feestdagen is daarmee essentieel voor supermarkten, concludeert Manhattan Associates.
 

RetailTrends