'Grote, niet-innovatieve spelers hebben weinig aan mvo'

'Grote, niet-innovatieve spelers hebben weinig aan mvo'

Voor zeer bekende retailers en merken die geen innovatief imago hebben, heeft aandacht voor mvo nauwelijks invloed op de klantloyaliteit. Dat zegt onderzoeker Jenny van Doorn van de Rijksuniversiteit Groningen in het decembernummer van RetailTrends.

De Groningse universiteit publiceerde vorige maand een onderzoek, waaruit bleek dat consumenten loyaler zijn aan bedrijven die volgens hen een grote maatschappelijke bijdrage leveren. Voor spelers als Kruidvat en Gamma geldt dat niet, zegt Van Doorn. “Klanten weten deze merken toch wel te vinden en zien mvo vooral als iets extra’s, het voegt voor hen nauwelijks iets toe.” Wel kunnen zulke spelers volgens haar duurzamer worden omdat ze vinden dat het moet of bij hen hoort.

De belangrijkste les is volgens Van Doorn dat als de consument je als innovatief beoordeelt, je van mvo kunt profiteren. “Zeker als je een kleine retailer bent of wat minder merkkracht hebt.” Ook innovatieve grote spelers als IKEA en Albert Heijn hebben baat bij mvo-investeringen, maar minder dan kleinere merken. Het effect is het grootste bij bedrijven die van zichzelf een duurzaam profiel hebben, zoals Tony’s Chocolonely en De Vegetarische Slager. 

In het decembernummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op de vraag in hoeverre het voor verschillende typen retailers en merken loont om te investeren in mvo. Klik hier om het artikel digitaal te lezen. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!