'Consument koopt online vaker namaakproducten'

'Consument koopt online vaker namaakproducten'

Het percentage consumenten dat dit jaar wel eens online een namaakproduct heeft gekocht is opgelopen tot 31 procent. Vorig jaar was dat nog 23 procent, blijkt uit onderzoek van Vitreous World in opdracht van MarkMonitor onder ruim 3400 respondenten in negen landen, waaronder Nederland. 

Van de respondenten die wel eens een nepartikel kochten, deed meer dan een derde dit twee tot drie keer. Elf procent kocht drie tot vijf keer een namaakproduct en vijf procent meer dan vijf keer. Bij ongeveer de helft van de gedupeerden was de aankoop bedoeld als geschenk of souvenir.

Rond de feestdagen zijn oplichters extra actief, omdat er meer online wordt gewinkeld. 45 procent van de respondenten zegt bang te zijn in december een namaakproduct te kopen, terwijl 91 procent aangeeft daar niet bewust naar op zoek te zijn. Het probleem groeit volgens MarkMonitor doordat het mogelijk is om via steeds meer kanalen te winkelen, zoals social media en apps.

Namaakproducten worden vooral gekocht op online marktplaatsen. 42 procent van alle nepproducten wordt daar gekocht. Links in zoekresultaten en social media volgen met vijftien en tien procent.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!