Jumbo wint Gouden Windei met 'maisbrood'

Jumbo wint Gouden Windei met 'maisbrood'

Het ‘goudeerlijk boerenmaisbrood’ van Jumbo is gekozen tot het meest misleidende product van dit jaar. Met 31 procent kreeg het brood, dat geen maismeel bevat, de meest stemmen in de Gouden Windei-verkiezing van Foodwatch.

Voor de jaarlijkse verkiezing hebben vijftienduizend mensen hun stem uitgebracht. Het brood van Jumbo bevat volgens de voedselwaakhond alleen wat maisstukjes ter decoratie en krijgt een geel kleurtje door toevoeging van kurkuma. Aldi werd met 21 procent tweede in de verkiezing, voor zijn kalfsleverworst die geen kalfslever bevat. 

In totaal waren zeven producten genomineerd, waarvan bij zes het product of de informatie op het etiket wordt aangepast. Zo vervangt Aldi het varkensvlees door kalfslever, haalt Albert Heijn het woord ‘vezelrijk’ uit de naam voor zijn minst vezelrijke muesli en past Lidl de foutieve etiketinformatie op zijn volkoren eierkoeken aan. Alleen Jumbo doet geen aanpassingen, wat volgens Foodwatch ‘niet werd gewaardeerd’ door de stemmers. 

Het is voor de tweede keer dat een supermarktketen het Gouden Windei wint. In 2015 kregen de gesuikerde cranberry’s van Albert Heijn de prijs.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!