Supermarktketen Poiesz is op de eerste plaats geëindigd in het GfK Supermarktrapport. Daarmee volgt de noordelijke keten Albert Heijn op, dat een jaar geleden bovenaan stond.
Het GfK Supermarktrapport is de opvolger van het Kerst- en zomerrapport en verschijnt eens per jaar. Consumenten beoordelen supermarkten op de aspecten lage prijzen, aanbiedingen, versafdeling, kwaliteit, voorraad, assortimentsbreedte, personeel, winkelgemak en winkeluitstraling. Poiesz scoort op bijna alle vlakken bovengemiddeld en krijgt een totaalcijfer van 7,82.
Voorheen werden in het rapport ook de prestaties meegenomen, maar in de nieuwe opzet telt alleen de waardering van klanten. Daardoor is een verschuiving zichtbaar, waarbij landelijke supermarktketens beduidend lager eindigen. Nettorama en Jan Linders staan op plek twee en drie, terwijl Lidl met een zevende plaats de hoogst genoteerde landelijke speler is.
Coop en Vomar delen de laatste plaats in de ranglijst, beide met een beoordeling van 7,42, schrijft Distrifood. De eerstgenoemde is de enige die op geen enkel criterium bovengemiddeld scoort
Jan van Rossem 21 dec, 13:48