Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van goMkt, Pottery Barn en ZappTax.
GoMkt
Ieder jaar wordt er voor tweehonderd miljard dollar aan voedsel verspild, stelt ondernemer Matthew Holtzman. Hij denkt dat voedselverspilling lastig is te bestrijden door moeilijkheden in de logistiek, de complexiteit van bederfelijk voedsel en het ontbreken van een formele markt om kopers en verkopers van voedseloverschotten met elkaar in contact te brengen. Dat probeert hij nu op te lossen met de introductie van foodshoppingplatform goMkt, verpakt in een app.
Key Food, Oren’s Daily Roast, Butter Lane Bakery en By Suzette zijn een van de eerste retailers en restaurants die zich bij het nieuwe initiatief hebben aangesloten. Zij komen met ‘flash sales’ om hun voedsel met korting onder de aandacht te brengen van de ‘hongerige, koopjeszoekende New Yorkers’. Gebruikers kunnen de aankoop direct via de app afronden, waarna ze naar de winkel kunnen om hun bestelling op te halen. Het laat zich goed vergelijken met een Albert Heijn dat producten met de bekende 35 procent-kortingssticker via de app verkoopt.
Pottery Barn
Augmented reality en de meubelbranche, het is een veelvoorkomende combinatie. Pottery Barn is de volgende retailer die zich aan een eigen 3D-app waagt. Eigenaar Williams-Sonoma heeft een nieuwe iOS-app gelanceerd die gebruikers in staat stelt om producten virtueel in hun eigen huis te bekijken. De ontwerpen zijn op te slaan en te delen, terwijl ook een directe verbinding met de webshop niet ontbreekt.
Er zijn verschillende manieren om een kamer in te richten. Zo kunnen consumenten producten aan een bestaande ruimte toevoegen om te zien in hoeverre ze matchen of juist met een volledige lege kamer beginnen. Het toevoegen van producten gaat via tappen en swipen, evenals het kiezen van de kleur en het inzoomen om productdetails te bekijken. In totaal zijn er ruim vijftienhonderd producten beschikbaar gemaakt voor de nieuwe app, die de komende maanden verder wordt uitgebreid.
ZappTax
Belastingvrij winkelen klinkt aantrekkelijk, maar is niet altijd even eenvoudig. Wie op het vliegveld in de EU iets koopt dat meegaat naar een land erbuiten, kan de betaalde belasting terugkrijgen. Volgens het Belgische ZappTax gaat dat echter vaak gepaard met de nodige administratieve rompslomp. Daarom is met steun van de Belgische autoriteiten een app gelanceerd om het geld snel terug te kunnen krijgen.
Gebruikers van de app moeten foto’s van de kassabon maken en die uploaden naar de app. Bij de douane voor het vertrek kunnen ze om een stempel op de eindfactuur vragen, die door ZappTax is opgemaakt. Als ook de foto van de eindfactuur met stempel is geüpload, gaat de startup over tot betaling. Binnen 24 uur staat het geld op je rekening. Zapptax is uitgerust met een chatfunctie voor eventuele vragen. De app werkt behalve in België ook in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Meer landen volgen volgens de startup binnenkort.
Reacties 0