Jumbo heeft zijn omzet vorig jaar met vijf procent zien toenemen tot zeven miljard euro. Met een autonome groei van 4,2 procent in de bestaande winkels groeit de supermarktketen ‘ver boven het marktgemiddelde’, zo zegt de retailer in een toelichting op de jaarcijfers.
Jumbo zegt dit jaar klaar te zijn voor een ‘nieuwe groeifase’, waarvoor in 2017 de basis is gelegd met onder meer de introductie van gemaksconcept Jumbo City. Daarvan zijn inmiddels winkels in Groningen, Eindhoven en Den Bosch. Het concept slaat volgens Jumbo aan en de supermarktketen verwacht dit jaar op minimaal tien binnenstedelijke locaties een City-winkel te hebben. Ook gaan dit jaar naar verwachting drie nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt open, in het Utrechtse Leidsche Rijn, Leidschendam en Tilburg.
Jumbo heeft in 2017 zo’n dertig supermarkten vernieuwd en uitgebreid. Ook is het aantal vestigingen ‘beperkt gegroeid’ tot 585. Dit jaar zullen zo’n zestig winkels vernieuwd en vergroot worden en verwacht Jumbo de grens van zeshonderd winkels te bereiken.
Het aantal online bestellingen is vorig jaar verdubbeld, meldt Jumbo verder. Bijna vier procent van de Nederlandse huishoudens heeft in 2017 iets via de webshop of app besteld. Inmiddels is op 390 plekken een pick-up point gevestigd. Voor 2018 rekent Jumbo opnieuw op een verdubbeling van de onlineomzet.
Reacties 0