Nederlandse supermarkten hebben in 2017 een omzetgroei van 3,2 procent geboekt. Dat blijkt uit cijfers van GfK, dat een jaar geleden een groeiverwachting van 2,5 procent uitsprak.
De totale supermarktomzet kwam vorig jaar uit op 35,58 miljard euro, tegenover 34,49 miljard in 2016. Het afgerekende bedrag per kassabon nam met 6,3 procent toe van 22,53 naar 23,91 euro, mede door het toenemende aandeel van online boodschappen. Het aantal uitgegeven kassabonnen daalde juist met bijna drie procent, terwijl GfK begin vorig jaar een lichte stijging voorspelde.
De omzet in december groeide met 6,9 procent. De week voor Kerst piekte met een groei van 8,2 procent en een omzet van 961 miljoen, de hoogste weekomzet ooit. De laatste twee weken van het jaar waren samen goed voor een gemiddelde weekomzet van 804 miljoen euro, 25 miljoen meer dan voorspeld.
Dit jaar groeit de supermarktomzet naar verwachting met drie procent. In fysieke winkels zal volgens GfK twee procent meer worden omgezet, terwijl online met dertig procent groeit. Het onlineaandeel van boodschappen groeide vorig jaar door van 2,1 tot drie procent. Dit stijgt dat percentage naar verwachting tot 3,8 procent.
Reacties 0