De nieuwe Nederlandse winkelapp OK wil in het tweede kwartaal van dit jaar grootschalig uitrollen. “Onze doelstelling is om eind dit jaar een miljoen gebruikers te hebben”, zegt ontwikkelaar Chiel Liezenberg tegenover RetailTrends.
Liezenberg beschouwt OK niet als een betaalapp, maar als een tool die ‘de gehele customer journey’ faciliteert. Zo kunnen gebruikers er al hun spaar- en voordeelpassen inzetten en data beschikbaar stellen aan retailers. Daarin onderscheidt de app zich volgens hem van andere oplossingen, die vaak alleen een betaalfunctie hebben. “Maar betalen is in Nederland echt geen probleem, dus daar is geen oplossing voor nodig.”
OK draait in eerste instantie pilots met honderd grote acceptanten. Als de app zich in Nederland bewezen heeft, moet uitrol naar andere Europese landen volgen. Daarbij moet per markt gekeken worden hoe groot de kans van slagen is, stelt Liezenberg. In Nederland staan volgens hem alle lichten op groen, onder meer vanwege de populariteit van online bankieren en spaaracties en de hoge smartphonepenetratie. In Duitsland is online bankieren nog veel minder gemeengoed, terwijl ik Frankrijk veel met creditcards wordt betaald. “We moeten echt per markt kijken hoe we een deuk in een pak boter kunnen slaan”, aldus Liezenberg. Daarom focust OK zich op retailers met Europese aanwezigheid en banken die in meerdere landen opereren.
Liezenberg gaat op RetailTrends uitgebreid in op de plannen met OK.
Reacties 0