Uniqlo haalt voor het eerst meer omzet uit het buitenland

Het Japanse modebedrijf Fast Retailing heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar omgerekend 4,6 miljard euro omgezet. Dat is een groei 16,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor het eerst lag de omzet van de buitenlandse winkels van dochterformule Uniqlo hoger dan in eigen land, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.

Uniqlo kwam in eigen land tot een omzet van 1,93 miljard euro, bij een winst van vierhonderd miljoen. De internationale winkels van Uniqlo waren in de maanden september, oktober en november goed voor 1,94 miljard euro omzet. Dat is 31,4 procent meer dan een jaar eerder. De winst ligt in het buitenland lager dan in eigen land, maar is met 350 miljoen euro wel met ruim de helft toegenomen.

Dat de omzet uit het buitenland nu groter is, komt doordat Uniqlo de afgelopen jaren in rap tempo internationale winkels heeft geopend. In Europa presteerde de modeketen vooral sterk in Frankrijk en Rusland. Verder doet de eerste winkel in Barcelona, die afgelopen september werd geopend, het naar eigen zeggen steeds beter.

Uniqlo is sinds twee jaar in België actief. Al langer gaan geruchten dat Uniqlo ook in Nederland van start gaat. Die geruchten zijn aangezwengeld door het vertrek van Forever 21 uit Amsterdam, waardoor er een plek vrij zou komen voor de Japanse retailer. Vastgoedjournaal meldt dat Uniqlo de nieuwe huurder wordt, maar pandeigenaar Vastned wil pas in februari met nieuws naar buiten komen.

RetailTrends