Vomar heeft vorig jaar een omzetgroei van 6,4 procent geboekt. Daarmee zegt het op basis van Nielsen-cijfers de snelst groeiende supermarktketen van Nederland te zijn.
Vomar behaalde alle groei in zijn 64 bestaande winkels. De ombouwoperatie daarvan naar de ‘rode’ formule werd vorig jaar afgerond. De komende jaren zet de supermarktketen in op uitbreiding van het winkelbestand. Daarbij richt Vomar zich op het bestaande marktgebied in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. Algemeen directeur Aart van Haren sprak eerder over zeker vijftien nieuwe winkels in drie jaar tijd.
Vomar heeft de afgelopen jaren vijftig miljoen euro geïnvesteerd in winkelverbouwingen, nieuwe systemen en prijsverlagingen, zei Van Haren. Daarmee keerde de winkelketen, die dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert, terug naar zijn oorspronkelijke discountformule. Hoewel de retailer volgens de directeur klanten kwijtraakte, bleef de formule wel zwarte cijfers schrijven.
Vomar was volgens onderzoeksbureau Nielsen in 2016 ook al de snelst groeiende supermarktformule, met toen zeven procent. Exacte omzet- en winstcijfers maakt de retailer niet bekend.
Reinder Koornstra 17 jan, 13:42
Bert Ysfogel 16 jan, 19:46