Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Walmart, Neutrogena en ABN Amro.
Walmart
Je eigen telefoon gebruiken om boodschappen af te rekenen in de supermarkt. Het kan op steeds meer plekken. Ook bij Walmart, dat nog eens honderd winkels in de Verenigde Staten klaarstoomt voor de nieuwe technologie. De app Scan & Go stelt gebruikers in staat om producten te scannen en in te pakken, omdat ze niet meer in de rij voor de kassa hoeven te staan.
Scan & Go wordt momenteel getest in een klein aantal steden, zoals Dallas en Orlando. Consumenten die de app openen, zien direct de lijst van locaties in de omgeving die aan de test meedoen. De app slaat verder hun betaalgegevens op, zodat ze die niet elke keer in hoeven te vullen. In de supermarkt is een speciale ‘Mobile Express’-pad bij de kassa’s, zodat ze zich snel naar de uitgang kunnen bewegen.
Neutrogena
Een tool die het mogelijk maakt om te meten wat er boven en onder het oppervlak van je huid gebeurt. Dat belooft Neutrogena met de Skin360-app en de bijbehorende SkinScanner, waarvoor wordt samengewerkt met startup FitSkin. Het huidverzorgingsmerk brengt naar eigen zeggen technologie van dermatologen naar de consument, door een apparaatje op te sturen dat ze op de camera van hun telefoon kunnen zetten. Vervolgens moeten er belangrijke gegevens boven water komen over de gezondheid van de huid, die met het blote oog niet zichtbaar zijn. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van ‘twaalf krachtige lampen, een 30x vergrotingslens en uiterst nauwkeurige sensoren’. Die kunnen de poriën, lijntjes en rimpels registeren en de vochtigheidsgraad van de huid meten.
Elke keer als de huid wordt gescand, wordt de data opgeslagen in de Skin360-app. Neutrogena zegt vervolgens op basis van wetenschappelijk onderzoek, eigen expertise en de data van andere gebruikers met een score te komen voor alle onderdelen van de huid. Op basis daarvan komt er een advies over welk middeltje je het best kunt gebruiken. De app en scanner komen in de zomer voor vijftig dollar beschikbaar via Neutrogena.com.
ABN Amro
Altijd al eens willen afrekenen met een ring, horloge, armband of sleutelhanger? ABN Amro is op zoek naar vijfhonderd klanten die gaan uitvinden hoe het is om contactloos te betalen met een wearable. De wearables zijn voorzien van een moderne chip en antenne, die contactloos betalen mogelijk maken. Belangrijker voor gegadigden van de pilot: de wearables worden helemaal gratis verstrekt. De enige voorwaarde is dat je feedback geeft via een app.
De feedback loopt via de app Mijn Bank Panel. Die wordt nu al gebruikt om klanten hun mening te vragen over de producten en diensten van ABN Amro. Gebruikers worden daarbij op de hoogte gehouden van de voortgang en resultaten van verschillende onderzoeken. De test met wearables begint volgende maand en eindigt op 1 juni.
Reacties 0