Supermarktketen Lidl heeft het tempo van de Amerikaanse expansie vertraagd. De afgelopen maanden werden 49 vestigingen geopend, maar nieuwe uitbreidingsplannen belanden steeds vaker in de ijskast. De euforie van de lancering heeft inmiddels plaatsgemaakt voor ontgoocheling op het hoofdkantoor, meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt.
Lidl opende in juni vorig jaar zijn eerste filialen in de Verenigde Staten. Een woordvoerder noemt de lancering ‘al met al succesvol’, maar erkent dat ‘er op een bepaald moment behoefte is aan aanpassing’. De supermarktketen had het voornemen om in een jaar tijd honderd vestigingen te openen, maar inmiddels wordt er geen prognose meer afgegeven over het toekomstige aantal winkels.
Het management van Lidl heeft de uitdaging in de Verenigde Staten onderschat, stelt onderzoeksdirecteur Michael Rogosa van Planet Retail RNG. De uitbreidingsplannen waren volgens hem te ambitieus en de verwachtingen te hoog. Zo had de retailer moeite om de juiste locaties te vinden. Inmiddels zijn de eisen voor tweeduizend vierkante meter winkelvloeroppervlak verlaagd naar minimaal veertienhonderd vierkante meter. Daarnaast ligt de focus niet meer op de hoofdwegen, maar winkels in het centrum. Binnen een straal van zo’n drie kilometer moet sprake zijn van een ‘hoge bevolkingsdichtheid’.
Lidl zou verder de behoefte hebben aan Amerikaanse retailers als medehuurder, om extra klanten te trekken. “Het valt ze niet mee klanten uit te leggen wat voor een retailer Lidl is”, stelt Rogosa. Amerikanen zouden vooral sceptisch zijn over het hoge aantal private labels.
Ondanks de moeilijke start, heeft Lidl volgens Rogosa nog altijd de potentie om de Amerikaanse supermarktindustrie op te schudden. De marktonderzoeker verwacht dat Lidl in 2020 uitkomt op 331 vestigingen.
eddy white 18 jan, 19:11