WeChat opent onbemande pop-up winkel

WeChat opent onbemande pop-up winkel

Chatapplicatie WeChat heeft onder de naam WeLife een winkel geopend in Shanghai. Klanten kunnen zichzelf toegang verschaffen en producten kopen door een QR-code te scannen.

Het is voor het eerst dat de Chinese tegenhanger van WhatsApp een winkel opent. Bezoekers hoeven alleen de WeChat-app op hun telefoon te hebben om de deur te openen. Vervolgens kunnen ze producten uit de schappen pakken en die afrekenen door in een ‘betaalzone’ te gaan staan. Daar worden automatisch de gekozen producten herkend en afgerekend als de klant WeChat Pay opent. 

De winkel is verdeeld in vier afdelingen voor kleding, food, woonartikelen en transport. Er zijn onder meer banken, fietsen en snacks te koop. De winkel is tot 4 februari geopend. WeChat kiest bewust voor testwinkels, omdat het vergelijkbare concept BingoBox al twee vestigingen heeft gesloten vanwege technische problemen. Hetzelfde geldt voor Alibaba’s Tao Cafe. 

Het is nog niet bekend wanneer WeChat de volgende winkels opent. “Iedere keer introduceren we een nieuwe reeks merken in de winkels, waarbij wij de technologie faciliteren”, zegt director retail Bai Zhenxhing van WeChat Pay. Met het management van de winkels wil hij zich niet bemoeien. Uit onderzoek van iResearch blijkt dat autonome winkels in China vorig jaar al goed waren voor een omzet van veertig miljoen dollar.
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends