De gemiddelde winkelvloeroppervlakte van MediaMarkt is het afgelopen jaar met 3,4 procent teruggelopen. Dat is het gevolg van de opening van kleinere winkels en het verkleinen van bestaande vestigingen, zo laat moederbedrijf Ceconomy weten in een presentatie aan investeerders.
MediaMarkt opende het afgelopen jaar winkels van gemiddeld 1.600 vierkante meter groot, terwijl filialen die dichtgingen 2.140 vierkante meter telden. De winkels van MediaMarkt zijn nog gemiddeld 2.811 vierkante meter groot, tegen 3.131 vierkante meter drie jaar terug. Het aantal winkels is in die periode opgelopen van 986 naar 1.053. De elektronicaketen zegt door te gaan met winkels openen, maar wel in een lager tempo en met kleinere formats.
MediaMarkt mikt in het huidige boekjaar onder meer op de uitrol van smartbars en diensten aan huis. In ons land ligt de focus specifiek op de uitbreiding van het ‘Altijd Aan’-model. In het eerste jaar zijn er 75 duizend contracten verkocht, waarmee klanten beroep kunnen doen op support van MediaMarkt voor bijvoorbeeld hun smartphone of tablet.
Verder zet de elektronicaketen in op de opening van shop-in-shopconcepten. De Nederlandse topman Arnold Sporrel wees daarvoor onlangs tegenover RetailTrends al op de shop-in-shops van MediaMarkt bij Tesco in Hongarije. “Ook in Nederland zijn supermarktketens die nog geen consumentenelektronica verkopen. Die hebben misschien nog vierkante meters over en interesse in de klanten van MediaMarkt.”
De omzet in Nederland ging vorig jaar iets omhoog naar 1,59 miljard euro. Samen met Spanje en Italië presteert ons land het beste in West- en Zuid-Europa. Ondanks een hogere marge werd er minder verdiend in Nederland, door een negatief boekhoudeffect als gevolg van het faillissement van zakenpartner Phone House.
Reinder Koornstra 26 jan, 17:30
Jan van Rossem 24 jan, 13:08