Winkels van MediaMarkt worden steeds kleiner

Winkels van MediaMarkt worden steeds kleiner

De gemiddelde winkelvloeroppervlakte van MediaMarkt is het afgelopen jaar met 3,4 procent teruggelopen. Dat is het gevolg van de opening van kleinere winkels en het verkleinen van bestaande vestigingen, zo laat moederbedrijf Ceconomy weten in een presentatie aan investeerders.

MediaMarkt opende het afgelopen jaar winkels van gemiddeld 1.600 vierkante meter groot, terwijl filialen die dichtgingen 2.140 vierkante meter telden. De winkels van MediaMarkt zijn nog gemiddeld 2.811 vierkante meter groot, tegen 3.131 vierkante meter drie jaar terug. Het aantal winkels is in die periode opgelopen van 986 naar 1.053. De elektronicaketen zegt door te gaan met winkels openen, maar wel in een lager tempo en met kleinere formats.

MediaMarkt mikt in het huidige boekjaar onder meer op de uitrol van smartbars en diensten aan huis. In ons land ligt de focus specifiek op de uitbreiding van het ‘Altijd Aan’-model. In het eerste jaar zijn er 75 duizend contracten verkocht, waarmee klanten beroep kunnen doen op support van MediaMarkt voor bijvoorbeeld hun smartphone of tablet.

Verder zet de elektronicaketen in op de opening van shop-in-shopconcepten. De Nederlandse topman Arnold Sporrel wees daarvoor onlangs tegenover RetailTrends al op de shop-in-shops van MediaMarkt bij Tesco in Hongarije. “Ook in Nederland zijn supermarktketens die nog geen consumentenelektronica verkopen. Die hebben misschien nog vierkante meters over en interesse in de klanten van MediaMarkt.” 

De omzet in Nederland ging vorig jaar iets omhoog naar 1,59 miljard euro. Samen met Spanje en Italië presteert ons land het beste in West- en Zuid-Europa. Ondanks een hogere marge werd er minder verdiend in Nederland, door een negatief boekhoudeffect als gevolg van het faillissement van zakenpartner Phone House. 

Reacties 2


Reinder Koornstra 26 jan, 17:30

Steeds een 'beetje kleiner' zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Leuk voor de statistieken, en voor de vakpers, maar verder blijft alles bij het oude. Ik vraag me ook af of MediaMarkt er goed aan doet om haar typische beleving van 'VEEL, VEEL, VEEL en Goedkoop" te laten varen ten gunste van het internet waar ze met gevestigde partijen als Cool Blue te maken hebben.


Jan van Rossem 24 jan, 13:08

Media-Markt die is niet zo goedkoop als U denkt.
Vindt hem erg duur voorbeeld het kost maar 425 euro Oja of je die zo maar in deze tijd kan ophoesten. Mensen met een goede beurs kunnen dat wel bekostigen. Maar iemand die in de bijstand zit of de AOW heeft gaat dat zomaar niet,En dan de grote winkelbedrijven die moeten ook betaald worden en de huur is hoof tegenwoordig dus moeten we dat bij de klant neerleggen die moet maar meebetalen. een winkel die wat Compacter is dat kan ook ,die hebben wij in ons dorp ook zo`n mooi witgoed zaak en die loopt als een tierelier en betaalbaar met een zeer goede service. dat is witgoed winkel Eltink in Bemmel verkopen alles in een wat kleinere winkel en dat kan ook

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!