MediaMarkt in opspraak om wachtwoorden en prijsverhoging

MediaMarkt in opspraak om wachtwoorden en prijsverhoging

MediaMarkt gaat nog steeds slordig om met de beveiliging van persoonsgegevens van Nederlandse klanten. De elektronicaketen maakt bij zijn aansluitportals gebruik van zwakke wachtwoorden, meldt beveiligingsonderzoeker Sijmen Ruwhof tegenover de NOS.

De beveiligingslek heeft betrekking op speciale websites, waarmee MediaMarkt vanuit zijn winkels telefoonabonnement voor klanten kan afsluiten. Daar kunnen klantgegevens zoals naam, adres, woonplaats en bankrekening worden opgevraagd, terwijl soms ook rijbewijzen en paspoorten zijn te terug te vinden.

MediaMarkt werd twee jaar terug al op hetzelfde probleem gewezen. De retailer heeft de vestigingen destijds gevraagd om er zorgvuldiger mee om te gaan. “Dat hebben we nu opnieuw gedaan”, aldus een woordvoerder, die niet kan zeggen waarom het opnieuw fout is gegaan. Ruwhof noemt het schokkend dat er na twee jaar nog geen oplossing is. “Blijkbaar nemen ze ict-beveiliging niet heel serieus.”

Btw-actie
Klanten van MediaMarkt klagen verder dat de retailer vlak voor zijn btw-actie prijzen heeft verhoogd. Via Facebook laat iemand bijvoorbeeld zien hoe een soundbar vlak voor de grote kortingsactie 599 euro kostte, maar enkele uren later ineens 699 euro. Het product is nu voor 577,65 euro te koop, waardoor het geen 21 maar 3,5 procent korting oplevert.

Het is niet voor het eerst dat MediaMarkt wordt beschuldigd van het verhogen van de prijzen voor de kortingsactie. De retailer zelf laat in De Telegraaf weten juist heel transparant te zijn met prijzen. “We werken met dagprijzen en digitale prijskaartjes, deze worden dagelijks geheel automatisch aangepast op basis van de vergelijking met onze grootste concurrenten.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends