Kruidvat en Albert Heijn blijven met grote afstand de grootste retailers van Nederland. Kruidvat telt met 930 winkels de meeste verkooppunten, terwijl Albert Heijn de grootste blijft qua winkelmeters. Dat blijkt uit de jaarlijkse Top 100 Winkelformules van onderzoeksbureau Locatus.
Kruidvat kreeg er afgelopen jaar twintig verkooppunten bij en vergrootte daarmee zijn voorsprong op Albert Heijn, dat er juist één inleverde en op 847 uitkwam. Vorig jaar telde de Zaanse supermarktketen al twee vestigingen minder. Blokker leverde in 2017 liefst 85 winkels in, waarmee de retailer van plek zes naar twaalf terugviel. Primera is met vijfhonderd winkels nieuw in de top tien.
Gemeten naar winkelvloeroppervlakte is Praxis vorig jaar voorbijgegaan aan Gamma. Daarmee staat de geel-rode formule op de derde plek, achter Albert Heijn en Jumbo. De stijging komt doordat de bouwmarkten en tuinwinkels nu gezamenlijk worden meegenomen. Praxis is daarnaast bezig met de ombouw van zusterformule Formido. Gamma heeft nog wel meer verkooppunten dan zijn concurrent (165 om 143).
Lidl is goed voor de enige andere verschuiving in de top tien. De Duitse supermarktketen groeide Intratuin voorbij dankzij de groei met ruim tienduizend vierkante meter. Lidl kreeg er vorig jaar per saldo één winkel bij.
De hoogste nieuwe binnenkomer qua winkelmeters is Hudson’s Bay, dat met bijna tachtigduizend vierkante meter de 49e plek inneemt. Intertoys, Zara, Swiss Sense en Woonexpress stegen relatief veel plaatsen, terwijl formules als Marskramer, DA en Trendhopper juist veel inleverden. Gemeten naar verkooppunten zijn Mitra en Xenos opvallende zakkers, terwijl Bart Smit, Marskramer, Bonita, Phone House en Vero Moda uit de top honderd verdwenen.
Top tien formules naar verkooppunten
2018 |
Formule |
Verkooppunten |
Positie 2017 |
1 |
Kruidvat |
930 |
1 |
2 |
Albert Heijn |
847 |
2 |
3 |
Gall & Gall |
600 |
3 |
4 |
Jumbo |
581 |
4 |
5 |
Etos |
546 |
5 |
6 |
Zeeman |
532 |
6 |
7 |
HEMA |
531 |
7 |
8 |
Primera |
500 |
11 |
9 |
Aldi |
494 |
9 |
10 |
Keurslager |
467 |
10 |
Top tien formules naar winkelverkoopvloeroppervlak (WVO)
2018 |
Formule |
WVO |
Positie 2017 |
1 |
Albert Heijn |
1.068.734 |
1 |
2 |
Jumbo |
746.030 |
2 |
3 |
Praxis |
583.278 |
3 |
4 |
Gamma |
565.254 |
4 |
5 |
Karwei |
431.685 |
5 |
6 |
Lidl |
405.518 |
7 |
7 |
Intratuin |
404.025 |
6 |
8 |
HEMA |
378.734 |
8 |
9 |
Aldi |
372.412 |
9 |
10 |
IKEA |
324.880 |
10 |
Reacties 0