Supermarkten beginnen het jaar voorzichtig

De Nederlandse supermarktomzet is in januari met 1,8 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet kwam vorige maand uit op 3,32 miljard euro, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

De groei is volledig afkomstig van de waarde van de kassabon, die gemiddeld 5,6 procent opliep. Het aantal supermarktbezoeken liep met 3,6 procent terug.

De supermarktbranche kwamen vorig jaar nog uit op een omzetgroei van 3,2 procent. GfK verwachtte voor dit jaar een stijging van drie procent. Twee procent groei is afkomstig van fysieke winkels, terwijl online met dertig procent zal groeien.

Uit nieuwe cijfers blijkt verder dat drie op de tien Nederlandse huishoudens die langs de grens wonen, vorig jaar levensmiddelen in het buitenland hebben gekocht. De omzetlekkage naar Duitsland en België is met drie procent nagenoeg gelijk aan een jaar eerder. Vooral in het grensgebied met Duitsland vloeit er volgens GfK veel omzet naar onze oosterburen.

RetailTrends