MediaMarkt-moeder begint boekjaar met lagere winst

Ceconomy heeft in het eerste kwartaal een vergelijkbare omzetgroei van 1,3 procent geboekt. De ebit viel echter met vijftig miljoen euro terug tot 258 miljoen euro.

Het elektronicaconcern groeit vooral online, waar de verkopen met twaalf procent toenamen. Online was daarmee goed voor 814 miljoen euro, 11,7 procent van de totale omzet. Een jaar geleden was dat nog 10,5 procent. Verder waren de inkomsten uit services & solutions goed voor zes procent stijging. 

Het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn kijkt met gemengde gevoelens terug op de start van het jaar, zegt ceo Pieter Haas. Aan de ene kant wijst hij op Black Friday, waarop de elektronicaverkoper zijn hoogste dagomzet ooit behaalde. Tegelijkertijd vielen de verkopen rond de kerstdagen tegen. Met name in Duitsland zag het bedrijf een verschuiving van omzet van december naar november. 

MediaMarkt focust zich in toenemende mate op diensten en oplossingen, zei ceo Arnold Sporrel van de Nederlandse tak onlangs tegen RetailNews. Ook wil het kleinere winkels openen en denkt het aan shop-in-shops bij supermarkten. Het afgelopen jaar liep de gemiddelde winkelvloeroppervlakte van MediaMarkt al met 3,4 procent terug.

RetailTrends