'Online boodschappenmarkt met de helft gegroeid'

Nederlandse consumenten hebben het afgelopen kwartaal flink meer uitgeven aan food en nearfood online. Deze productcategorie is met 52 procent de sterkste groeier in de laatste drie maanden van 2017, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.

De reden van de stijging is volgens marktonderzoeker GfK en belangenvereniging Thuiswinkel.org de groeiende populariteit van online supermarkten. Steeds meer consumenten zouden in deze productgroep het gemak van online bestellen ervaren.

Health & beauty is na food/nearfood de sterkste groeier in het vierde kwartaal. Consumenten gaven in die categorie 46 procent meer uit dan een jaar eerder. Schoenen & personal lifestyle staat met 25 procent groei op de derde plek. De totale groei van de online bestedingen aan producten lag in het vierde kwartaal op vijftien procent.

Telecom kampte net als een kwartaal eerder met een terugloop van de online bestedingen. De daling van twee procent zou komen door de ingevoerde BKR-registratie bij het afsluiten van telefoonabonnement met een toestel van 250 euro of duurder.

 

RetailTrends