De selfie van WE-topman Joris Aperghis

De selfie van WE-topman Joris Aperghis

In de rubriek Selfie schetsen we iedere maand binnen het magazine van RetailTrends een beeld van een persoon achter een retailer of merk. Zo ook van Joris Aperghis, die met WE Fashion het dal achter zich heeft gelaten.

Joris Aperghis (49)
Ceo WE Fashion
Ook: trots, perfectionistisch en een tikje ijdel. ‘Ik wil altijd net iets beter zijn dan de rest’

Je bent geboren in Groot-Brittannië en opgegroeid in Nederland, hebt een Nederlandse moeder en Jamaicaanse vader. In welke zin beïnvloedt die ‘multiculti-potpourri’ je? 
“Van jongs af realiseerde ik me dat ik in dat opzicht anders was dan de rest. Dat was soms confronterend, maar vaak ook speciaal. Die verschillende culturen en invloeden vormen een palet aan ervaringen, dat me als persoon heel rijk maakt. Ik heb een grote familie en zit met ongeveer zeventig familieleden van over de hele wereld in twee WhatsApp-groepen over sport en politiek. Iedereen draagt vanuit zijn eigen context en visie bij aan het gesprek. Dat maakt mijn blik op bijvoorbeeld een ontwikkeling als de Brexit heel breed.”

Je omschrijft jezelf als ijdel op een gezonde manier. Wat bedoel je daarmee?
“IJdel klinkt wat negatief, maar het kan veel goeds brengen. Ik vind het belangrijk dat ik mezelf goed presenteer en hecht waarde aan wat anderen van me vinden. Ik zie dat als een manier om verbinding te maken en mijn circle of influence te vergroten. Mijn vrouw zegt weleens: ‘Waar we ook zijn, overal kom je een bekende tegen.’ Sommige mensen vragen zelfs aan mijn kinderen of ze Aperghis heten, omdat ze op me lijken. Uiteindelijk kan het hen helpen als ze veel mensen kennen. Je hebt een netwerk om op terug te vallen.”

Mensen die je kennen, noemen je een trotse perfectionist. Herken je je daarin? 
“Zeker. Als ik iets wil, ga ik er volledig voor. Ik ben kritisch op mezelf en mijn omgeving. Behoorlijk competitief ook. Ik breng dat ook over aan mijn kinderen. Als we op wintersport gaan, houd ik hen altijd voor dat het een voorrecht is dat ze op deze jonge leeftijd al skiën. Ik vind het belangrijk dat ze de techniek goed beheersen en daar hamer ik op. Ik wil hen leren zichzelf altijd te verbeteren. Dat geldt ook voor mezelf. Als ik een goede skiër zie, let ik op wat hij doet om dat zelf weer toe te passen. Dat zit in het beestje.”

Met wie zou je weleens een drankje willen drinken?
“Met Howard Roark, de hoofdpersoon uit de roman The Fountainhead van Ayn Rand. Roark is een figuur dat tegen alle verwachtingen en normen in gaat en zijn eigen koers blijft varen. Hij weigert concessies te doen aan zijn eigen kompas. Zelfs als dat tot zijn ondergang leidt.”

Wat spreekt je daarin aan?
“Ik realiseer me dat niets wordt uitgevonden door mensen die compromissen sluiten. Zij helpen de wereld niet verder. Alle grote innovators ontwikkelen een visie, houden daaraan vast en accepteren de consequenties. Kijk maar naar Steve Jobs. Al moet ik daarbij zeggen: Jobs was geen prettig persoon. Als mens wil ik niet zo extreem zijn als hij.”

Wat is je grootste ergernis en waar word je blij van?
“Ik kan me ongenadig ergeren aan onverschilligheid. Dat je dingen doet zonder overtuiging of passie en nergens een mening over hebt. Ik word gelukkig van oprechtheid. Ik ben in december 2016 getrouwd en we gingen op huwelijksreis naar Bali. Ik vind het hartverwarmend hoe mensen daar met elkaar omgaan: met oog voor elkaar en echte belangstelling. Dat zal zijn wortels hebben in het hindoeïsme en boeddhisme dat daar breed gedragen wordt.”

Zou de jongen die je was trots zijn op de man die je bent geworden?
“Dat denk ik wel. Ik kom op bijzondere plekken, heb fijne mensen om me heen. Ik ervaar qua financiën, gezondheid en spiritualiteit genoeg comfort om voor mijn gezin en familie te zorgen. Natuurlijk heb ik te maken met uitdagingen, maar de mooie dingen leggen zoveel tegenwicht in de weegschaal dat dat vrij gemakkelijk gaat. Ik ben bovengemiddeld bevoorrecht.”

Bron: RetailTrends 2

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in