Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf opvallende supermarktberichten.
Carrefour
Dat technologie bepaalde werkzaamheden van menselijk personeel overneemt, is niet nieuw. Zo is een zelfscankassa in veel supermarkten al de normaalste zaak van de wereld. Maar niet als het aan het personeel van Carrefour ligt. Caissières vrezen dat hun baan over een tijdje niet meer bestaat en kwamen in opstand. En niet alleen met woorden: medewerkers van een filiaal in Bergen gingen zover dat ze zelfscankassa's saboteerden door ze in plastic te verpakken.
Lees verder bij Gondola: http://bit.ly/2By3KTR
Foodstuffs
Over technologie gesproken, een pilot bij de Nieuw-Zeelandse supermarktketen Foodstuffs betekent een wereldwijde primeur: slimme winkelwagens die boodschappen herkennen zodra ze erin worden gelegd. De retailer werkt samen met AI-bedrijf Imagr aan de zogeheten Smartcart, die in een vestiging in Auckland wordt getest. Net als in de Amazon Go-winkel en de vele kassaloze concepten in China, kunnen klanten zo met hun winkelwagentje de deur uitlopen.
Lees verder bij New Zealand Herald: http://bit.ly/2EL4bfm
Aldi
Oprichters Karl en Theo Albrecht van Aldi konden het er in 1961 maar niet over eens worden: moeten we wel of geen tabak verkopen? Het meningsverschil leidde tot de splitsing in Nord en Süd die tot op de dag van vandaag bestaat, maar nu lijkt er plotseling een kantelpunt te zijn bereikt. Tijdens een vergadering van zestien hoge managers is gesproken over intensievere samenwerking en - afhankelijk van hoe je het verslag van de vergadering interpreteert - zou zelfs een hereniging niet uitgesloten zijn.
Lees verder bij Manager Magazin: http://bit.ly/2o3ow6g
Kroger
De Amerikaanse supermarktketen Kroger gaat op de culinaire tour. In Cincinnati heeft het een Culinary Innovation Center geopend, die als testkeuken en educatiecentrum moet fungeren. Zo wordt er niet alleen geëxperimenteerd met nieuwe producten van het eigen merk, maar ook kooklessen gegeven die via videostreaming door het hele land gevolgd kunnen worden. Ook onderzoekt de op twee na grootste retailer ter wereld er de mogelijkheden voor nieuwe restaurantconcepten.
Lees verder bij Supermarket News: http://bit.ly/2F8ODAa
Tesco
De geruchten dat Tesco met een eigen discountketen komt, deden begin deze week nogal wat stof opwaaien. Hoewel de retailer er zelf nog niks over gezegd heeft, kwam het de supermarktketen wellicht niet zo slecht uit. Het nieuws leidde de aandacht namelijk even af van het relletje dat een dag eerder was ontstaan, na een tweet over een 'seksistische winkelwagen'. Daarop wordt driemaal een vrouw afgebeeld met kinderen, bovendien als een silhouet met een jurk.. Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Lees verder bij Daily Mail: http://dailym.ai/2C6axVU
Reacties 0