Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van McDonald's, Home Depot en SmartiX.
McDonald's
'Een belangrijke bouwsteen in de weg naar een revolutie voor de restaurantgasten'. Zo omschrijft McDonald's zijn nieuwe app die deze maand in Duitsland is gelanceerd. De belangrijkste functies daarin zijn digitaal bestellen en betalen, wat vanaf komende zomer moet kunnen bij onze oosterburen. Door de locatie van de gebruiker te bepalen, wordt de bestelling op verzoek naar het juiste restaurant gestuurd. Ook kan een klant zelf kiezen hoe hij zijn bestelling wil plaatsen, bijvoorbeeld via direct naar een tafel in de vestiging of naar de McDrive.
Nieuwe functies die nu al beschikbaar zijn, zijn 'mobiele aanbiedingen'die gebruikers kunnen verzilveren bij deelnemende restaurants. In de toekomst moeten die aanbiedingen worden toegespitst op individuele gebruikers op basis van de bestelgeschiedenis. De nieuwe app maakt onderdeel uit van het 'restaurant van de toekomst'-concept, waarvan McDonald's inmiddels zeshonderd vestigingen in Duitsland heeft.
Home Depot
Home Depot is op zoek naar maar liefst tachtigduizend nieuwe medewerkers voor het drukke lenteseizoen. Dat worden een hoop sollicitatiegesprekken en dus een hoop planwerk. Daarom heeft de bouwmarktketen nu de app Candidate Self-Service ontwikkeld. Daarmee kunnen sollicitanten uit de beschikbare momenten zelf een moment voor het gesprek kiezen dat hen uitkomt. "Deze consumentachtige ervaring helpt ons het beste talent in te huren om onze klanten van dienst te zijn", aldus HR-directeur Tim Hourigan.
Home Depot komt met nog meer app-innovatie voor zijn personeel. Zo wordt dit voorjaar PocketGuide geïntroduceerd, een mobiele applicatie die gamification gebruikt om medewerkers op te leiden terwijl ze in de winkel aan het werk zijn. De app geeft productkennis en leeropdrachten op de winkelvloer, waardoor de afzonderlijke trainingen in achterkamers aanzienlijk worden verminderd.
SmartiX
Verzendverpakkingenshop.nl heeft als eerste webwinkel SmartiX geïmplementeerd. Daarmee kan de consument met zijn smartphone een NFC-label op de productverpakking scannen en vervolgens toegang krijgen tot zijn bestelinformatie via een beveiligd protocol. Via de app kunnen klanten van de webwinkel mobiel order- en productinformatie vinden, het retourproces starten en met één druk op de knop contact opnemen met de klantenservice.
Ook voor de retailer heeft SmartiX naar eigen zeggen voordelen. Door de directe link met de klant via het NFC-label kunnen retourproducten veel sneller worden geïdentificeerd, wat het retourproces versnelt. Ook wordt de aankoopervaring gepersonaliseerd, zegt general manager Rob Wennink van ontwikkelaar Bunzl, dat ook Verzendverpakkingenshop.nl in de markt zette. “De consument vindt snelle en persoonlijke service steeds belangrijker en dankzij het SmartiX-label op hun verpakkingen kunnen retailers op afstand zorgen voor een optimale beleving."
Reacties 0