Blokker maakt zoals verwacht het huidige en komende jaar nog geen winst. “De marge erodeert nog onder druk van de oude winkels”, zegt topman Casper Meijer tegen De Financiële Telegraaf.
Blokker is druk bezig met de verbouwing van zijn winkels. In april moeten alle ruim vierhonderd vestigingen voorzien zijn van de nieuwe uitstraling. Verder introduceert de retailer twaalfhonderd huismerken, om de marge te verbeteren. “Ik verwacht daar veel van. Ons plan is eind 2019 winst te maken en we liggen op schema”, aldus Meijer.
De winkelketen staat er volgens hem ‘echt anders voor dan een jaar geleden’. Er zou te weinig zijn gelet op de prijs-kwaliteitverhouding, terwijl de fout om speelgoed uit de winkels te halen na een paar maanden werd hersteld. Om bezoekers terug naar de winkels te halen, gaf Blokker tijdens de feestdagen tot wel vijftig procent korting op deze productgroep. “Op speelgoed hebben we niet veel verdiend, maar we verkochten daardoor wel veel meer andere producten.”
De topman laat verder weten de distributie-, loon- en huurkosten te hebben aangepakt. Daarnaast werden kantoren in Hongkong en Shanghai geopend, zodat de retailer ‘in plaats van met tussenhandelaren, direct zaken doet met de fabriek’.
Blokker Holding, het concern achter Blokker, moest in 2014 voor het eerst in zijn geschiedenis een verlies in de boeken schrijven. Ook 2015 en 2016 werden in het rood afgesloten. Het winkelbedrijf kondigde vorig jaar aan zich alleen nog op Blokker te willen richten en liet daarbij al weten geen winst te verwachting in 2017 en 2018.
Reacties 0