'Prijsverschil tussen huismerken en A-merken groeit'

'Prijsverschil tussen huismerken en A-merken groeit'

Huismerken van supermarkten zijn gemiddeld 36 procent voordeliger dan A-merken. Dat is vijf procent meer dan drie jaar geleden, blijkt uit een peiling van de Consumentenbond.

Bij Dirk zijn de verschillen tussen huis- en A-merken het grootst. Gemiddeld zijn producten van het eigen label daar veertig procent goedkoper. Aldi en Lidl hebben nog altijd de goedkoopste huismerken, al wordt hun ‘voorsprong’ wel kleiner. De eigen merken van de Duitse discounters zijn vijftien procent goedkoper dan de gemiddelde prijzen in supermarkten, terwijl dat drie jaar terug nog twintig tot 22 procent was. 

Spar heeft volgens de peiling de duurste huismerken en eveneens gemiddeld de hoogste prijzen voor A-merken. Picnic blijkt de goedkoopste supermarkt voor A-merken. Bij de app-only supermarkt zijn consumenten zes procent minder kwijt dan gemiddeld. 

Supermarkten stemmen hun prijsniveau lokaal af op de concurrentie, zag de Consumentenbond verder. Zo hanteert Jumbo drie prijsniveaus, die vooral te zien zijn bij A-merken. De retailer voert in 54 procent van zijn filialen het hoogste prijsniveau, in 32 procent het middelste en in veertien procent laagste. In Friesland, Groningen en Limburg zijn bijna alleen maar duurdere filialen, meer richting de Randstad zitten de goedkopere winkels. Hoogvliet hanteert volgens het onderzoek twee prijsniveaus, die ongeveer fifty-fifty over de vestigingen zijn verdeeld.

Plus-topman Jan Brouwer zei vorig jaar in RetailTrends ook per marktgebied naar de juiste prijs te zoeken, op basis van de concurrentie. Zo heeft de supermarktketen volgens hem in dertig winkels een ‘hele scherpe prijsprofilering’ op dagelijkse producten als groenten en brood. “In hoog competitieve marktgebieden moeten we er een schepje bovenop doen om onze prijsperceptie te verbeteren.”
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!