Bol.com weet digitale lezers te binden

Bol.com weet digitale lezers te binden

E-bookdienst Kobo Plus van bol.com heeft een jaar na zijn lancering 125 duizend lezers bereikt. Driekwart van hen stapte na een proefperiode van een maand over op een betaald abonnement, laat de etailer weten.

Bol.com en Kobo zeggen terug te kijken op een succesvol eerste jaar van hun samenwerking. Sinds de introductie groeit digitaal lezen bij de webwinkel twee keer zo hard. Het aanbod is in een jaar tijd uitgebreid van achttienduizend naar ruim tweehonderdduizend titels. Ook zijn gebruikers volgens bol.com tevreden, getuige hun gemiddelde beoordeling van 4,5 sterren. “Zij noemen de vrijheid van digitaal lezen, het gebruiksgemak en het aanbod als grote pluspunten,” aldus director lezen & leren Kiki Lauwers van bol.com.

Bol.com laat verder weten dat zestig procent van de Kobo Plus-gebruikers niet eerder een e-book via bol.com of Kobo kocht. Dit duidt er volgens de etailer op dat de abonnementsdienst een nieuw lezerspubliek aantrekt en consumenten bereikt die eerder illegaal e-books lazen. Daarnaast zorgen beide partijen voor meer inkomsten bij uitgeverijen. Titels die via het abonnement beschikbaar zijn genereren zestig procent meer inkomsten dan titels die niet via Kobo Plus worden aangeboden.

Van kannibalisatie is geen sprake, zegt Lauwers. “Kobo Plus-lezers kopen iets minder losse e-books, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de abonnementsinkomsten.” Daarnaast besteden abonnees volgens haar evenveel aan papieren boeken via bol.com als voor de lancering. 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends