Supermarkten kunnen opnieuw hogere paaspiek verwachten

Supermarkten kunnen opnieuw hogere paaspiek verwachten

Nederlandse supermarkten boeken dit jaar rond Pasen een omzet van 816 miljoen euro. Dat is drie procent meer dan de paasomzet van 2017, blijkt uit onderzoek van GfK.

Supermarkten zouden volgens de prognose voor het eerst een paasomzet van meer dan achthonderd miljoen euro boeken. De omzet in de week van Pasen zit sinds 2014 onafgebroken in de lift. In de Paasweek wordt volgens GfK drie procent meer aan eigen merken van supermarktketens gekocht, met name door de speciale luxeassortimenten in deze periode. Had private label in een gemiddelde week in 2017 een aandeel van 40,8 procent, in de paasweek was dat bijna 42 procent.

De supermarktomzet is in februari met 4,7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, meldt GfK verder. De omzet groeide van 2,63 tot 2,76 miljard euro. Over de eerste twee maanden van dit jaar bedraagt de stijging 2,8 procent en komt de totale omzet uit op 5,43 miljard euro. De omzet per kassabon steeg in deze periode met bijna zes procent, terwijl het aantal uitgegeven bonnen juist met bijna drie procent daalde.
 

RetailTrends