'Speciaalzaken verloren bijna kwart van verkoopvolume'

'Speciaalzaken verloren bijna kwart van verkoopvolume'

De omzetgroei in de Nederlandse foodsector komt bijna geheel voor rekening van de supermarkten. De supermarktomzet nam vorig jaar met 3,5 procent toe, terwijl speciaalzaken met slechts een half procent groeiden. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Het aandeel van supermarkten in de foodsector is de afgelopen jaren sterk gestegen ten koste van onder meer slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels. De omzet van supermarkten is in vergelijking met 2008 met bijna 21 procent opgelopen, terwijl het verkoopvolume met zes procent toenam. Speciaalzaken verloren in dezelfde periode juist meer dan elf procent omzet en bijna een kwart aan volume.

Ondanks de teruglopende omzet, is het aantal speciaalzaken sinds 2008 met 0,8 procent gegroeid tot dertienduizend. Vooral viswinkels hebben een opmars gemaakt: er zijn inmiddels ruim dertig procent meer viswinkels dan zo’n tien jaar geleden. Het aantal kaaswinkels nam toe met twintig procent en het aantal natuurvoedingswinkels met achttien procent.

Veel groentewinkels (28 procent), slagers (zestien procent) en poeliers (tien procent) zijn juist uit het straatbeeld verdwenen. Ook zijn er zes procent minder slijterijen en zeven procent minder tabakswinkels. Het aantal supermarkten liep met 3,2 procent op tot zesduizend.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!