H&M kan nu nog maximaal twintig procent gerecycled katoen gebruiken in een nieuw kledingstuk. “De grootste uitdaging is op dit moment om van textiel weer textiel te maken zonder in te leveren op kwaliteit”, zegt duurzaamheidsmanager Annet Feenstra van H&M in het maartnummer van RetailTrends.

H&M heeft als doelstelling om in 2030 volledig circulair te zijn. De Zweedse modeketen wil dan alleen nog gebruikmaken van gerecyclede of andere duurzaam geproduceerde vezels en materialen. Vooralsnog is het niet mogelijk om kleding te maken die bestaat uit honderd procent gerecyclede garens. Dit komt doordat de kracht van de vezels in het recycleproces afneemt, en de kwaliteit van het kledingstuk daalt.

Ook Mud Jeans lukt het niet om jeans te maken van volledig gerecycled materiaal. Toen het bedrijf vijf jaar geleden was er sprake van twintig procent gerecycled katoen per broek. Nu is dat volgens oprichter Bert van Son veertig procent. “Dat is ook wel echt het maximum. Anders boeten we in aan kwaliteit en dat willen we niet.”

Wachten met circulair ondernemen totdat hiervoor een oplossing is, bestempelt coördinator Peter Koppert van Platform Circulair Textiel als ‘onzin’. Er zijn volgens hem genoeg principes binnen de circulaire economie waar retailers al mee aan de slag kunnen. Als voorbeeld noemt hij oud textiel inzamelen en milieuvriendelijke materialen gebruiken, zoals gerecycled polyester en katoen.

In het maartnummer van RetailTrends vertelt naast H&M en Mud Jeans ook C&A meer over zijn inspanningen om circulair te ondernemen. ”We moeten niet langer praten over end of life, maar over end of use.” Nog geen member van RetailTrends? Klik hier voor meer informatie.


Changemakers in Retail op 15 mei in Utrecht
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Sprekers zijn onder meer marketing director Alex Weller van Patagonia, directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux en astronaut André Kuipers. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.