'Supermarkten laks met regels jonge werknemers'

'Supermarkten laks met regels jonge werknemers'

Vakkenvullers en caissières van Nederlandse supermarkten zijn zich vaak niet bewust van hun rechten. Winkelketens maken daar regelmatig misbruik van door zich niet aan de regels te houden, zegt een woordvoerder van FNV tegen RTL Z.

Hoewel er geen concrete cijfers zijn, zegt de vakbond ‘vaak genoeg’ te horen dat regels worden overtreden. Zo zijn bij FNV verschillende verhalen bekend over filiaalmanagers die vakkenvullers voor precies vier uur inplannen, om zo hun recht op een doorbetaalde pauze te laten vervallen. Ook wil FNV extra aandacht voor overwerk, met name filiaalmanagers die personeel nog even laten doorwerken na werktijd om iets af te maken. Vroeger werd zo’n ‘afwerkkwartiertje’ volgens FNV niet als overwerk gezien, maar tegenwoordig mag dat niet meer. “Nu moet je alles afmaken in de tijd die ervoor gegeven is."

Ook bij promoties gaat het volgens FNV nog weleens mis. "We kennen het verhaal van iemand die als vakkenvuller aangenomen werd, binnen een paar maanden al doorgroeide naar kassamedewerker, maar die bleef uitbetaald krijgen als vakkenvuller”, aldus de woordvoerder. De vakbond raadt jonge werknemers aan ouders naar het contract te laten kijken en misstanden te melden.
 

Reacties 1


Bert Franke 6 apr, 10:49

Dit is zeker niet van vandaag of gisteren. Zo'n 10 jaar geleden speelde dit ook al en hadden ze mijn zoon in korte tijd 40 uur door de neus willen boren bij de betreffende supermarkt. Wij hebben contact opgenomen met de vestiging en ze wilden in eerste instantie niet om. Pas toen we aangaven dat we contact zouden opnemen met het hoofdkantoor en als dat niet zou helpen de media zouden inschakelen, stond het geld heel snel op zijn rekening. Dus ik kan alle actieve kids die iets willen bijverdienen in de supermarkt, of om het even waar, aanraden zélf iedere dag hun uren goed bij te houden.

Geplaatst door Bert Franke op 6 april 2018 om 10:47

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!