IKEA opent eerste koffiebar in Nederland

IKEA opent eerste koffiebar in Nederland

IKEA heeft begin deze maand in Utrecht de eerste zogenoemde Coffee Bar geopend. De bar bevindt zich ‘als een shop-in-shop’ midden in het bestaande restaurant en vormt een onafhankelijke unit inclusief eigen oven en koel- en spoelvoorziening. Dat laat een woordvoerder weten aan RetailNews.

De koffiebar heeft een eigen zitruimte, die plaats biedt aan zestig mensen. Doordat ook de indeling van het restaurant op de schop is gegaan, zijn er negentig zitplekken bijgekomen in de vestiging in Utrecht. In totaal biedt de horecagelegenheid nu plek aan 637 mensen.

De koffiebar is bemand door medewerkers van IKEA Food, die zijn getraind door een barista. Klanten kunnen er terecht voor verschillende koffies, verse sappen en pastry, zoals taartjes, muffins en brownies. Het prijsniveau ligt iets hoger dan wat de reguliere bezoeker van IKEA gewend is, stelt de woordvoerder. Zo krijgen members van IKEA Family hun koffie in het restaurant gratis. “Daar staat tegenover dat ze een bredere keuze hebben in de Coffee Bar, en dat het prijsniveau gemiddeld nog steeds flink onder het prijsniveau van koffiebars in de omgeving van IKEA in Utrecht ligt.”

IKEA hoopt met de nieuwe koffiebar nieuwe bezoekers en een jonger publiek aan te trekken. Zo wordt gemikt op studenten, mensen die in de omgeving werken en mensen die nu alleen naar IKEA komen om koffie met vrienden te drinken. De bar beschikt over speciale werkplekken en voor mensen met iets meer haast is er take-away koffie.

Managing director Michael La Cour noemt de Coffee Bar in het aprilnummer van RetailTrends een mooi voorbeeld van de manier waarop IKEA zoekt naar nieuwe concepten en oplossingen om tegemoet te komen aan de wensen van de klant. De winkelketen wil consumenten met standalone restaurants of cafés in binnensteden een reden geven om vaker naar IKEA te gaan, vertelt hij. “We willen graag die vriendelijke plek bij jou in de buurt zijn.”

Bekijk een video van de koffiebar van IKEA op RetailTrends. In de aprileditie van het magazine gaat La Cour uitgebreid in op de rol van food binnen IKEA. Nog geen member? Klik hier voor informatie over een membership

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends