'Supermarkten groeien op kosten van leveranciers'

'Supermarkten groeien op kosten van leveranciers'

Nederlandse supermarktketens spelen honderden miljoenen euro’s vrij door hun leveranciers steeds later te betalen. Met dat geld financieren zij expansie en overnames, blijkt uit een analyse van jaarrekeningen door het FD.

Supermarkten betalen hun leveranciers zo’n twee tot vier keer zo traag als zeven jaar geleden. Daarmee draaien zij op voor de groeiplannen van de retailers, zegt een anonieme leverancier. “Supermarkten hebben van het laat betalen van rekeningen een businessmodel gemaakt.” Een andere leverancier zegt te vrezen dat innovatie in gevaar komt, omdat door de late betaling ‘kleine leveranciers kapot gaan op het werkkapitaal’.

Leveranciers moeten ten opzichte van zeven jaar geleden gemiddeld twintig tot dertig dagen langer op hun geld wachten, blijkt uit de analyse. Jumbo wacht met gemiddeld 75 dagen het langst met betalen, terwijl dat in 2011 nog 32 dagen waren. Coop en Superunie volgen met gemiddelde betaaltermijnen van 56,9 en 45,5. Van marktleider Albert Heijn zijn geen cijfers beschikbaar.

Jumbo ontkent zijn groei te financieren met geld van leveranciers. De betalingstermijnen zijn volgens een woordvoerder wel verlengd, maar dat zou komen doordat die ‘geharmoniseerd’ zijn met die van het overgenomen Super de Boer en C1000, die veel langere termijnen hanteerden.

Reacties 2


Seb Seb 11 apr, 11:31

Als een leverancier dit als probleem ervaart, moet deze niet meer leveren aan de supermarktketens. Wedden dat z'n business dan failliet is? Het is een keuze die je maakt als leverancier wanneer je in zee gaat met supermarktbedrijven. Ik zie het probleem dan ook niet.


Ton Bos 11 apr, 00:17

Hier is duidelijk geen sprake van enige journalistieke business understanding! In foodretail is per definitie sprake van financiering door leveranciers. Hoe vaak zal het kratje Heineken al verkocht zijn voor er betaald wordt door de retailer? Dat is reeds vele decennia gebruik en zou ook niet anders kunnen. M.n. Franse ketens als Carrefour en het Engelse Tesco zijn ware meesters in het managen van het working capital. De meeste grote retailers hebben inmiddels een negatief working capital. En uiteraard wordt het geld ingezet op expansie/overnames.
Ook de NL ketens presteren op dit punt steeds beter. Bedrijven als Detailresult werken in mijn herinnering met een menukaart: de leverancier kan kiezen uit verschillende betaalopties met bijbehorend prijskaartje. Betalingstermijnen zijn onderdeel van het conditiespel. Maar dat laat onverlet dat notoire slechte betalers anders handelen dan commercieel is afgesproken. Ook dat is van niet anders dan het altijd is geweest.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!